čtvrtek 2. února 2006

Jak jsem se dostal k psaní článků...

Tady si můžete přečíst, jak jsem se dostal k "herní novinařině" a jak se to vyvíjelo od raných počátků až dodnes. Pokud byste se náhodou nudili, na konci příspěvku najdete odkazy na všechny moje články zveřejněné na netu.

UPDATE září 2012: Gamecenter.cz už neexistuje, rubrika návodů na Bonuweb.cz taky ne. Nefunkční linky odstraněny, zmíněné články časem vydám přímo na blogu.

Je to už hodně dávno, co jsem se rozhodl napsat svůj první návod. Tehdy jsem si řekl, že by někdo měl pořádně sepsat všechny tajné lokace v největších hitech doby, sérii Doom, Dukovi, apod. Během několika let jsem stvořil přes dvacet návodů, problém byl jen v tom, že jsem nevěděl co s nimi. Jednoho dne se ozval, ani nevím kde mě našel, Zach z Abecedaher, že prý zakládá nový web a jestli prý může použít moje články. To se ví že mohl, ba co víc, dokonce mi za ně zaplatil, a to z vlastní iniciativy. Po půl roce provozu se ozval, ať mu dám adresu že mi pošle peníze. Ačkoliv nešlo o žádné horentní částky, stejně to potěšilo, obzvlášť v chudých dobách studií.

Krátkodobě jsem spolupracoval i s Doupě.cz, kde jsou kromě dvou návodů umístěny moje první dvě recenze v životě. Tehdy jsem si liboval, jak jsou články kvalitní, byl jsem za ně i pochválen šéfredaktorem, když jsem si je však nedávno pročítal, jímala mě hrůza, co jsem to tenkrát stvořil. Inu, každý nějak začínal. Přesto jsem radši zůstal u návodů, jichž jsem už stejně moc nenapsal, protože jsem nastoupil do zaměstnání a můj čas se značně omezil. Ve světlých chvílích jsem ještě střihnul dva kousky pro Bonusweb a něco málo pro Abecedu, tím to však skončilo.
Aktivně jsem začal psát až v létě 2004, v podstatě náhodou. O redaktorství jsem se nijak nezajímal až do června, kdy jsem se zúčastnil pařby století pořádanou SCORE. Na konci akce jsem o ní napsal podrobný report a odeslal ho Drebovi, ať ho zveřejní. Dreb je nejenom filuta a hlava pomazaná, ale i zkušený redaktor, jenž hned objevil mé vlohy a oslovil mě, jestli prý bych nechtěl zapadnout do týmu. Taková nabídka se neodmítá, takže jsem začal hezky zostra - návodem na Doom 3. Dodnes si pamatuji, v jaké jsem byl euforii když vyšlo číslo s mým článkem, jak jsem ho všem ukazoval, jak se mě dokonce občas někdo zeptal "ty píšeš pro SCORE jo?". V dalším čísle jsem se se svou kariérou návodáře rozloučil, protože do mě začali sypat jednu recenzi za druhou, a dnes už průvodce hrou napíšu opravdu jen sporadicky. Za své vrcholné dílo v tomto oboru považuji návod, jak dohrát GTA San Andreas na 100%, na němž jsem pracoval téměř dva měsíce.
Jak jistě víte, v prosinci 2004 došlo v redakci SCORE k zemětřesení, Dreb s Alim byli odejiti a Tukan sesazen z postu šéfredaktora, kde ho vystřídal Honza Modrák. Já zůstal, ovšem po třech měsících mě věčné neshody s Honzou a jeho jednání donutilo k odchodu. Nutno podotknout, že to časové krásně klaplo, jelikož zanedlouho poté se objevil nový časopis GameON, v němž jsem působil od druhého až do devátého, bohužel posledního čísla. Tento levný plátek neustál tlak trhu a právě v těchto dnech bylo oficiálně oznámeno jeho ukončení.
V současné době jsem autorem Hrej.cz a co se papíru týče, tak momentálně na volné noze.
Zde je seznam všech mých dosavadních článků zveřejněných na internetu, včetně odkazů. Ty otištěné ve SCORE a v GameON zde pochopitelně zveřejnit nemůžu.

Abecedaher - návody
Aliens vs. Predator
Blood
Blood 2: The Chosen
Doom 2
Doom The Ultimate
Duke Nukem 3D
Half-Life
Half-Life: Blue Shift
Half-Life: Opposing Force
Hexen 2
Project I.G.I.
SiN
Soldier of Fortune
Star Trek: Elite Force
Star Wars: Jedi Knight 2 - Jedi Outcast
The Elder Scrolls 3: Morrowind
Unreal
Unreal: Return To NaPali

Bonusweb.cz - návody
Die Hard Nakatomi Plaza
Grand Theft Auto 3 - část první, část druhá
The Thing

Doupě.cz
Gunman Chronicles - recenze, návod
Clive Barker's Undying - recenze, screenshoty, návod 1. část, 2. část, 3. část

Gamecenter.cz

Přesně rok jsem byl aktivním autorem "Gécéčka". Tady je seznam článků.

Bloodrayne 2
Boiling Point
Cold Fear
Doom 3: Resurrection of Evil - recenze, tipy&triky
Dungeon Siege 2
F.E.A.R.
Fable: The Lost Chapters
GTA San Andreas - návod na 100%
Half-Life 2 - návod
Pařanskej Deníček I, II, III, IV
Prince of Persia: The Two Thrones
Quake 4
The Punisher - recenze, návod

Tiscali Games
Na Tiscali jsem nikdy aktivně nepsal, nicméně jedna recenzička se tam dostala coby výměnný obchod se SCORE
Gothic 2: The Night of The Raven

2 komentáře:

  1. Tak to je v pr...s tím GameOnem já myslel, že máte nějaký problémy s tiskarnou nebo co jsem čet na webu, ale vy jste skončili:(Tak to mě fakt nepotěšilo, protože tam psali fakt skvělý lidi.Můžeš sem napsat kdyžtak kam budou psát?

    OdpovědětVymazat
  2. re: AFDjak kdo. lichtenberg zacal psat pro tiscali, ja a par lidi z playonu preslo na hrej.cz, negdo s gameonu taky, hukus pise tusim pro nejakej slovenskej pc casopis (ne o hrach), uvidime jaxe to vyvrbi

    OdpovědětVymazat