sobota 1. března 2008

Období herních modifikací, část 1.


Duke Nukem 3D: Nuclear Winter – zastřelte Santu.
V posledních několika měsících jsem se po letech začal zas věnovat herním modifikacím, skýtajícím takové množství zábavy, o jakém se mi ani nesnilo. Tuto nevyčerpatelnou studnici jsem objevil díky Pavlu Ulrichovi, jenž mi dal spoustu skvělých tipů na parádní mody do série Half-Life. Také jsem si pořídil pár konverzí Duke Nukema a přídavků do Doom 3, o dvouchž z nich bez ostychu prohlašuji, že jsou lepší než původní hra. Většina modifikací má hlavu a patu, oplývá příběhem a je dost dlouhá na to, abych ji mohl považovat za plnohodnotný titul a zařadit do seznamu dopařených her.
O těch nejlepších jsem se rozhodl napsat souhrnný článek a každé věnovat kratičkou recenzi. Rozhodně doporučuji alespoň některé z nich vyzkoušet, nejen proto že jsou ke stažení zcela zdarma a legálně, žádná z nich nezabírá desítky giga a instalace je hrozně snadná, ale taky kvůli spoustě hodin zábavy, kterou skýtají.
Článek jsem kvůli jeho délce rozdělil na dvě části. V té první se budu věnovat dvěma datadiskům do Duke Nukem 3D, pár modifikacím do Doom 3 a několika modům do Half-Life. V té druhé se podívám na zoubek Half-Life 2 včetně datadisků (ano, pár konverzí vyšlo i pro EP1 a EP2 a jistě nejsou poslední).
Máte-li zájem se o tomto tématu dozvědět víc, navštivte Planetphillip.com, největší a nejpřehlednější světovou databázi modů do série Half-Life, a taky www.modifikace.tym.cz, aneb nejlepší české stránky o modech do HL1.

Duke Nukem 3D

Duke Nukem: Caribbean. Life's a bitch.
Caribbean: Life's a Beach
Velice propracovaná a zábavná konverze, v níž si Duke užije dovolené v karibském prostředí. Celá epizoda se odehrává po hotelích, zábavních parcích, trzích v karibských městečkách, na výletní lodi, ale i v dávno ztracených ruinách vyhynulých civilizací, kde se může skrývat třeba nějaká tajná základna. Nejvíce jsem na tomto datadisku ocenil vtipnou choreografii. Když je Duke u moře, sluší se aby odložil těžké boty a obul sandály, k tomu kraťasy a kytičkovanou košili. Co však neodloží jsou neodmyslitelné sluneční brýle. I nepřátelé se vystrojili v letním duchu, proto prasopolicajti nosí místo uniformy květované košile, sakiddowni levitují na nafukovacích kachničkách, chobotnice se proti slunci chrání slunečními brýlemi a strupíci hrají na pláži volejbal. Úplné obměny doznal i arzenál. Místo RPGčka je tu vrhač kokosů, místo brokovnice vodní puška a místo lékárniček trsy banánů. Do tohoto příjemného prostředí je zasazena desítka propracovaných, velmi dobře navržených, dlouhých a zábavných map, které rozhodně stojí za to si zahrát.

The Gate
Masivní konverze čítající čtyři dlouhé epizody plné tuhých soubojů se starými, ale i nově nakreslenými nepřáteli. Není tak zábavná a vtipná jako Caribbean, ale je mnohem delší a rozhodně se při ní nebudete nudit. Mapy jsou propracované, hodně dlouhé, plné nepřátel. Prostředí je lehce futuristické a vystřídají se v něm jak moderní mrakodrapová města, tak i vesmírné základny.

Doom 3

Classic Doom 3 – nejlepší konverze starého Dooma.
Classic Doom 3 (download z Gamershell.com)
Celá první epizoda z původního Dooma předělaná do Doom3 enginu. Výsledek je natolik famózní, že dalece převyšuje kvality samotného Dooma 3. Jde o rychlý a akční mod s naprosto dokonalou atmosférou i hratelností. Převedena je i hudba a zvuky, mod obsahuje intro udělané podle příběhu původní hry a pokud znáte starého Dooma nazpaměť jako já, tahle verze se vám dostane opravdu pod kůži. Ačkoliv jsou zde určité změny v chování nepřátel (kvůli odlišné umělé inteligenci) i ve stavbě levelů, v podstatě jsem jel po paměti a během chvíle úplně zapomněl, že nehraji patnáct let starého Dooma ale jeho předělávku. Dokonalou atmosféru starých map, nyní obohacených nezměrnými možnostmi Doom3 enginu, kazí jen fakt, že tvůrci nepřevedli celou hru, nýbrž pouze první epizodu. Ale darovanému koni na žluté zuby nekoukej, říká lidové rčení, a prostě pařívej tohoto skvostu, jenž je ti zdarma dán.


Doom 3: In Hell – lepší něž samotný Doom 3.
Doom 3: In Hell – Director's Cut (download z Gamespot.com)
Jde o naprosto nářezovou modifikaci čítající zhruba dvacet map oplývajících dokonalou atmosférou, skvělým level designem, nádherně ponurým prostředím a ze začátku fakt krutou obtížností, která může slabší povahy až odradit. Německý autor této modifikace se inspiroval především Ultimate Doomem a je to hodně znát. Většina levelů je laděná v pekelně ponurém duchu, vše doprovází temná, nevtíravá avšak atmosferická hudba a během hraní se střídají urputně těžké pasáže, v nichž proti vám vyběhne klidně šest Baronů Pekel najednou, s úseky kde hledáte cestu a zatímco vychutnáváte excelentní grafiku, nervózně čekáte kdy na vás zpoza rohu něco vybafne. Zajímavý, leč trochu kontroverzní je způsob, jakým autor prodloužil hratelnost na dvojnásobek. Po dohrání posledního kola se totiž přesunete zpátky na začátek hry a všechno procházíte znovu, mapy jsou však do značné míry upravené: úplně se změní (přitvrdí) rozložení nepřátel, zpřístupní se nová místa a jiná se naopak zablokují. Neskutečný je například pocit z přítomnosti na náměstí, kde jste při prvním hraní tvrdě bojovali s armádou Baronů, kostlivců, Cacodémonů a Impů a když tam zavítáte podruhé, všechno je v troskách: rozbourané zdi, díry v zemi a budovy v plamenech, prostě jako po skutečné bitvě.
In Hell považuji za nejlepší modifikaci jakou jsem v životě hrál, a to nejen díky její kvalitě, ale také kvůli tomu co znamená pro mě jako skalního fanouška Dooma. Dala mi totiž přesně to, co jsem očekával (a nedostal) od Doom 3!
PS – omlouvám se za link na Gamespot, vyžadující pro download registraci, ale je to jediné místo kde jsem našel Director's Cut verzi (384MB, nové efekty a větší mapy). Obyčejnou verzi (340MB) lze stáhnout na řadě jiných serverů.


Shambler's Castle – Quake alla grande!
Shambler's Castle (download z Gamershell.com)
Nejen Doom, ale i Quake se dočkal prvotřídní konverze. Jde sice o jedinou, během půl hodiny pokořitelnou mapu, ale ten zážitek opravdu stojí za to. Shambler ' s Castle je inspirován vstupním levelem z Quake 1 a je nabušen adrenalinovou akcí až na střechu. Jde o předělávku se vším všudy – nepřáteli, zbraněmi, interface, zvuky i hudbou, což v Doom3 enginu vypadá epesně. Perfektní level design, tvrdá muzika (Nine Inch Nails, pochopitelně), intenzivní akce a naprosto skvělá půlhodinka. Pro multiplayer jak dělané.
O dalších zajímavých projektech se můžete dočíst zde, leč většina je stále ve vývoji a nemám zdání, kdy vyjdou.


Half-Life

Half-Life: Poke646 Vendetta.
Není vám ten bar povědomý z Prey?
Azure Sheep
Tento mod sice pokulhává v level-designu a nutí vás starat se o strašně debilního sidekicka, zároveň však oplývá excelentní hratelností a vyznačuje se rychlou, dynamickou, náročnou a krvavou akcí ve stylu Blue Shiftu. Působivá je i provázanost s původní hrou (v roli securiťáka Just Barneyho se podíváte na známá místa Black Mesy a pokecáte s Gordonem i Shepardem) a neuvěřitelně dlouhá herní doba, která několikanásobně předčí zmíněný Blue Shift. Rozhodně doporučuji.

Poke646 Vendetta
Na pokračování slavného Poke646 jsem napsal plnohodnotnou recenzi a poskytl jí serveru modifikace.tym.cz. Přečíst si jí můžete zde. Jedná se o technicky nejpovedenější konverzi do HL! Kdyby Prey vyšla před lety na původně zamýšleném Quake2 enginu, vypadala by jako Vendetta.

Operation Black Thunder
Další z povedených, tentokrát čistě militantní akcí nabitých a velice dlouhých modifikací. Během asi deseti hodin se v solidně nadesignovaných levelech střetnete s desítkami vojáků, zastřílíte si ze zbraní převzatých z Opposing Force i s několika novými kousky a rozhodně se nebudete nudit.

Invasion
Docela povedený mod s řadou inovací, zejména co se týče zbraní, ale jednou velkou nevýhodou – je ve francoužštině.

Z následujících modů jsem některé zkoušel a neoslovily mě, anebo na ně zatím nepřišla řada.
Chemical Existence: kdysi jsem ho hrál (vyšlo na SCORE CD), ale nemám záznam v deníčku a vůbec si na to nepamatuji.
Cthulhu: zatím nezkoušeno
The Gate: v této totální konverzi se přenesete do nacisty okupovaného Egypta, kde byla objevena brána sloužící jako stroj času. Ač velmi propracovaný, je tento mod i dost obtížný a příliš mě neoslovil, proto jsem jej přestal hrát.
Nuclear Winter: spousta militantní akce ve stylu Opposing Force, leč kvůli bugu se nedostanu dál. Možná až vyjde update.
Red Alert: ruský mod slibující propracovaný příběh a prostředí ve stylu původního Half-Life. Bohužel taktéž zabugovaný.
Point of View: hodně zajímavý projekt, v němž se na celou záležitost propojení lidského světa a říše Xen podíváte z druhé strany barikády. Herní systém byl kompletně předělán tak, abyste si zahráli za třírukého otroka metajícího blesky. Nutno bohužel dodat, že akce není moc dynamická a na můj vkus příliš obtížná. Neustálé umírání mě rychle otrávilo a přestal jsem to hrát.
Pokud vás zajímají i mody do Half-Life 2, nezapomeňte se podívat na druhý díl tohoto článku.

9 komentářů:

  1. Pěkný článek, dosud sem neznal tu krátkou mapu do Dooma 3.

    OdpovědětVymazat
  2. Chuť zahrát si In Hell jsem měl už když jsem ho u tebe viděl poprvé v dohraných, dokonce jsem kvůli tomu začal instalovat D3, ale během instalace mi nějak zamrzl komp, tak jsem se na to vysral. Každopádně si mě zase navnadil, takže do toho půjdu. Ale nejprve zkusím Vendettu, ani nevím, že nějaké pokračování Pokeho vyšlo... seru na Assassin´s Creed.

    OdpovědětVymazat
  3. Málem bych zapomněl!!! Pěkný článek ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem rád , že v dnešní době někdo zavzpomíná na modifikačky do staré pecky duke nukem 3d .Pěkný článek. Úplně jsi mě , člověče, navnadil k zahrání clasic doomu. In Hell určitě vyzkouším.Btw : directors cut verze in hell modifikačky jsem našel . Stačilo zagooglit ;) http://files.filefront.com...o.html - přímý link . Kdyby po kliknutí na download vyskočila stránka s chybou , zkusit znovu nebo počkat.

    OdpovědětVymazat
  5. ten přízpěvek podemnou je můj , zapoměl jsem vyplnit nick :)

    OdpovědětVymazat
  6. ten link na filefront sem nasel taky, ale mel sem za to ze je tam taky potreba registrace. kazdop. dik za info.

    OdpovědětVymazat
  7. Čau Jiří, u Half Life bych ještě zmínil They Hunger, to je ten mod ala béčkový zombie horory. Z těch pěti PC her, který jsem v životě hrál, mě tohle bavilo asi nejvíc :-)

    OdpovědětVymazat
  8. re: Jerabeknazdar Jiří :) they hunger sem samozrejme taky hral a povazuju to za jeden z nejlepsich modu do HL, ale to je uz davno a v tomhle clanku sem shrnul jen to co sem okusil nedavno.

    OdpovědětVymazat
  9. Caw,máš to tu pěkný jen tak dál,mimochodem díky tobě vim,že je tolik modifikací do HL.Aspon mám co pařit.

    OdpovědětVymazat