pondělí 3. března 2008

Období herních modifikací, část 2. - Half-Life 2


Mistake of Pythagoras.
Neotřelý design japonského modera.
V první části svého článku o jsem se věnoval modům do Duke Nukem 3D, Doom 3 a Half-Life. Dnes je řada na další modery nejvytěžovanější hře všech dob – Half-Life 2.

Konkrétně se budu věnovat těmto kouskům:
From Coastline to Atmosphere
City 7: Toronto Conflict
Minerva: Metastasis
Rock 24
Awakening
Mistake of Pythagoras
Day Hard
Penetration
Gateways
Ravenholm
Velmi mě lákal i italský Riot Act, leč ten vyžaduje Steam verzi HL2 a tu já nemám, takže si ho nezahraju.
Všechny uvedené kousky lze stáhnout z Planetphillip.com, největší světové databáze HL modů, kde najdete detailni popisy, screenshoty, aktuality, diskuse a často i návody.

From Coastline to Atmosphere
Co se stalo po zničení Citadely? Jsou všichni mrtví? Nikoliv. Gordon byl těžce zraněn, rebelové jej však zachránili a když se dal zas do kupy, doslechl se že Dr. Breen postavil na oběžné dráze novou základnu. Úkol je tedy jasný – najít a zničit. Tenhle mod mě velice překvapil. Nejenže je skvěle a pečlivě vyrobený, ale taky je plný akce, doslova každou píď postupu si člověk musí vybojovat skrz nekonečné zástupy kombajnů, a hlavně je extrémně dlouhý (přinejmenším tolik co původní hra), což je na neoficiální přídavek úctyhodné. Délka je však zároveň slabinou Coastalu: narozdíl od originální hry, jíž posouvá dopředu příběh, animace a četné dialogy s NPC, je totiž tento mod jen jedna dlouhá nepřerušovaná přestřelka (ale dobrá přestřelka), takže po čase dost zjednotvární. Datadisk se zdál nekonečný i tím, že jsem si každou chvíli myslel že už bude konec a ono to nečekaně pokračovalo. Ačkoliv je obtížnost dost dobře vyvážená, příliš těžký závěr mě dost otrávil. Nicméně první polovina až dvě třetiny hry nemají chybu a je skutečně radost si je zahrát. Děkuji moderovi jménem Leon za tento skvost a těším se na jeho nové dílko Strider Mountain , jenž by mělo již brzy vyjít.


Awakening, aneb Shepard opět v akci.
City 7: Toronto Conflict
Gordon se při nepovedené teleportaci dostane do Toronta, taktéž okupovaného kombajny, a zúčastní se boje o osvobození města. V tomto vynikajícím modu, jehož dohrání zabere zhruba tři hodiny, si užijete pečlivě a velmi pěkně ztvárněné reálie kanadské metropole, zkombinované, stejně jako v City 17, s kombajňáckou citadelou (ačkoliv zdaleka ne tak impozantní). Tento mod, jenž vzniknul jako studentská práce, oplývá perfektním level designem, skvěle vyváženými souboji a občasnými puzzly. Nejintenzivnější je pasáž, v níž se s početnou skupinou rebelů pokoušíte probojovat přes kombajny okupovanou ulici a dostat se za nepřátelské barikády. Bitva úplně jak z Call of Duty: na jedné straně barikád zástupy rebelů, na druhé desítky kombajnů. Rakety létají, granáty bouchají, kulky jmenují a je to fakt nářez. Krom pouliční války si užijete i jízdu metrem, infiltrujete se mezi kombajny převlečený za jednoho z nich (a vyslechnete rozhovor dvou vojáků o tom, jak nezdravý život lidi vedou a konzumují příliš mnoho cukru) a na závěr tradičně zlikvidujete pána citadely.

Minerva: Metastasis
V roli přeběhlého vojáka Combine musíte proniknout do obřího podzemního komplexu, postaveného pod troskami bunkru z druhé světové války, sabotovat jej a včas se dostat na povrch. Jde o skvělou modifikaci zaměřenou primárně na střety s početnými skupinami kombajnů, přičemž akčnost je umocněná tím, že se všechno odehrává v režii samopalů, brokovnice a granátů, zatímco Gravity Gun, raketomet či kuše vyklidili scénu. Čtyři kapitoly, které tento mod tvoří, jsem dohrál na jeden čtyřhodinový zátah, zdržel jsem se však kvůli zdánlivě technickým potížím, ačkoliv pak vyšlo najevo, že dlouhá doba naprosté neaktivity okolního prostředí byla záměrná a stačilo pár minut počkat, což nepovažuji za dobrý způsob kladení "logických hádanek". Vřele doporučuji všem příznivcům akčních soubojů s vojáky Combine.
Technická poznámka: třetí a čtvrtá kapitola vyžadují instalaci HL2: Episode 1. Teoreticky by to mělo jít dohrát i bez ní, leč s chybějícími texturami, ale proč pokoušet štěstěnu.

Rock 24
Velice dobrá, vyvážená, pečlivě a detailně nadesignovaná, leč poněkud krátká modifikace, v níž coby Gordon Freeman musíte zachránit důležitého vědce zajatého kombajny. Herní doba kolem dvou hodin.


Tým Bluestrike, autor Awakeningu.
Awakening
Další z kvalitních modů obohacujících ságu Half-Life o jednu malou kapitolu. V kůži Adriana Sheparda, hrdiny z datadisku Opposing Force, si pro G-mana střihnete jednu malou sabotážní akci. Awakening sice nepatří k nejdelším modům ani nepřináší světoborný gameplay, jeho silnou stránkou však jsou herní prostředí. Autoři zavrhli známé kombajňácká ambienty a vrátili ke starým kořenům, jak dokazují podzemní komplexy alá Black Mesa, ponorková základna zamořená headcraby či fajn projížďka po zasněženém pobřeží. Škoda jen nekvalitního dabingu, u nějž sice oceňuji snahu autorů vytvořit si vlastní dialogy, ale slyšet G-mana mluvit přitroublým puberťáckým hlasem je poněkud podivné.

Mistake of Pythagoras
Na tomto modu je znát, že jej stvořil Japonec. Je stejně zvláštní, plný abstraktních prvků a pro Evropany nezvyklý jako japonské filmy. Oproti jiným modům je zde mnohem vyváženější poměr soubojů a puzzlů, které jsou v MoP více než originální a neotřelé. Těžko se to popisuje, takže doporučuji to prostě vyzkoušet. Nejvíc mě dostalo, jak si autor pohrál s tématikou Combine. Ti již nejsou vašimi nepřáteli, ba právě naopak. Když na město zaútočí zombíci, civilisti se schovají, ozbrojenci vyrazí proti hordě a jeden z nich vám hodí zbraň! Následně se objeví Barney a pod jeho velením nejenom četa kombajnů, ale taky Strider. Prostě jiná realita (napadlo mě, že se rebelové zmocnili Citadely a osvojili si vojsko, jenže to by tam nesměl pořád být Dr. Breen). Jistě se ptáte, proti komu tedy bojujete, když jsou kombajni na vaší straně? Zahrajte si mod a uvidíte...


Opět Pythagoras. Co je to za divného ptáka?
Day Hard
Morgan Freeman, brácha Gordona Freemana, žije ve městě na které zaútočili kombajni. Úkol je jasný – najít a zničit Dr. Breena a jeho poskoky. Zapomeňte však na klasický styl City17, tohle je úplně o něčem jiném. Ačkoliv tento mod neoplývá dokonalým level designem a ke konci je spíše nudný, velmi mě pobavil svou originalitou a vtipností. Dostala mě především animace hlavního menu (proslov George Bushe s nečekaným závěrem, už jen kvůli němu stojí za to si Day Hard vyzkoušet), ale taky zpracování obou hlavních postav, které jako by vypadly z nějaké komedie typu Šimon a Matouš, ujeté dialogy, hudba a choreografie. V náplni misí a designu levelů je evidentní inspirace Postalem a GTA, které jistě patří mezi oblíbené tituly dvojice italských moderů, majících Day Hard na svědomí. Škoda jen, že počáteční nadšení z ujeté a neotřelé zápletky rychle vyprchá a vystřídá jej otrava z nezábavných logických hádanek, která sráží například originalitu poslední mise, kde se musíte infiltrovat do nepřátelského tábora převlečení za vojáky Combine. Ačkoliv Day Hard není zdaleka nejlepší mod jaký jsem hrál, rozhodně doporučuji ho vyzkoušet, už kvůli tomu začátku.


Day Hard: opravdu ulítlý mod.
Pizzeria Lo Zozzone mluví za vše.
Penetration
Vcelku zábavný, technicky bezchybně zpracovaný, avšak nikterak originální mod situovaný do pobřežního prostředí a kopírující část kampaně z původní hry. V bugině se projedete podél vody, sundáte létající mrchu, proběhnete se po zombíky zamořených bažinách, následně si prostřílíte cestu skrz opevněnou vesničku, přeběhnete přes dlouhý most a můžete zvesela penetrovat Citadelu. Toť vše. Zábava zhruba na dvě hodiny.

Gateways
Hodně zvláštní, řekl bych skoro až úchylně bizardní, leč zábavný a kvalitní mod s několikahodinovou hratelností. Nijak nenavazuje na příběh HL2 a nesnaží se o žádnou realističnost, přesto nabízí intenzivní akci zabalenou do surrealistického level designu, vyvážené obtížnosti a hudby tak ujeté, že zní jako z francouzské komedie. Gateways sice nesedne každému, přesto tento mod doporučuji vyzkoušet.

Ravenholm
Tato česká modifikace mi byla vřele doporučována jako jedna z těch lepších, ale po hodině hraní jsem ji znechuceně smazal. Interakce s prostředím téměř nulová, nudné pobíhání beze zbraně, žádná hudba, puzzly o ničem a k tomu příšerný amatérský dabing.

7 komentářů:

  1. Dobré počteníčko. Z těchto modů sem jich dohrál pět. Penetration a Rock 24 prošlé nemám. Rock 24 jsem hrál hned co vyšel, ale dala mi zabrat epizoda na lodi a později jsem se zřejmě vykašlal na spolupráci s NPC, protože tam jak byl G-Man mi nebylo jasné jak dál. A proto jsem mod už nehrál. Na Ravenholm mám skvělé vzpomínky, je to vůbec jeden z nejlepších českých modů co sem hrál.

    OdpovědětVymazat
  2. RavenholmRavenholm je vážně výborná modifikace. Kdyby si ji dohrál do konce, jistě bys věděl o čem mluvím. Akorát amatérský dabing je děsný, ale pořád lepší než nic.

    OdpovědětVymazat
  3. Ravenholm jako špatná modifikace? No nevím, vzhledem k tomu že jde o nejlepší Českou modifikaci tak si troufáš myslím docela dost o ní takto psát. Dabing je docela šílenej, ale lepší než nic a začátek je docela ubohej, to souhlasím, ale ke konci je to fakt parádní část. Interakce s prostředím? Hele nevím jak ty, ale tento mod dělali normální lidi, většina studenti a dali si s ní dost prácI. Jestli si představuješ modifikaci asi tak ve stylu a kvalitě Half Life 2 tak můžeš hned zítra začít s tvorbou, sežeň si lidi a udělej si moře času...

    OdpovědětVymazat
  4. re: Tommyad Ravenholm: cti poradne, ja sem nerek ze je to spatna modifikace. ja sem rek ze me nebavila a uved sem duvody proc me nebavila. nikomu svuj nazor nenutim. mozna je ke konci zabavnejsi, ale pres ten ubohej zacatek sem nemel nervy se tam protrpet. co se tyce interaktivity prostredi a faktu ze ten mod delali normalni lidi, tak asi takhle: vsechny mody ktery sem hral delali normalni lidi, vetsinou studenti (viz. zminka že City7: Toronto vznikla jako skolni prace) a vsechny me bavily stokrat vic nez ravenholm, mely lepsi level design a interaktivitu prostredi. jestli si predstavuju modifikaci tak asi ve stylu a kvalite HL2, tak nemusim nic tvorit, staci si zahrat From Coastline to Atmosphere.

    OdpovědětVymazat
  5. Jo jenom sem se někoho z vás chtěl zeptat, jestli nevíte kdy výjde Strider moutain, protože já té angličtině nějak moc nerozumím.

    OdpovědětVymazat
  6. Jirka: datum vydani je nejasne. po precteni fora na planetphillip jsem zjistil ze uz to melo vyjit loni v lete, ale od ty doby do mnohokrat odlozili a porad to pilujou. vzali za vlastni heslo 3d realms: \"az to bude tak to bude\".

    OdpovědětVymazat