sobota 29. září 2007

Čtyřista Liber od královny

Aneb jak funguje britský daňový systém a úřady. Daňový systém ve Velké Británii funguje následovně: platíte daně, platíte daně a platíte daně. Na konci daňového roku (vždy 5. dubna) si můžete vše spočítat a pokud zjistíte, že jste královně do prasátka přispěli víc než jste měli, stačí zažádat o vrácení přeplatku. Klidně se ale může stát, že naopak ještě něco dlužíte a místo šeku vám přijde složenka. Prostě jako u nás. Velkou výhodou je, že v Británii lze žádat o vrácení daní až pět let zpětně, čili není kam spěchat. Tímto pravidlem se však řídí i úředníci...

Jelikož mé příjmy v daňovém období 2006-2007 nepřekročily roční nezdanitelné minimum, ihned jsem informoval královnu, že mi dluží 400 liber a že bych je rád dostal zpátky. V pár bodech popíšu práci pověřených úředníků.
15.4.07 – návštěva berňáku, vyplnění patřičných formulářů (včetně imigračního cancu s dotazy typu zda tu chci zůstat jeden, dva, tři nebo více let), zjištění že potřebuji zápočťák i od agentury, pro kterou jsem pracoval necelé tři hodiny a vydělal si 17 liber čistého (22 hrubého).
8.5.07 – opětovná návštěva berňáku. Zavřeno z důvodu stávky.
9.5.07 – stávka ukončena. Tentokrát se dozvídám, že na berňáku žádné žádosti nevyřizují, jen poskytují informace o tom jak si zažádat o vrácení daní. Získávám adresu, kam je potřeba poslat vyplněné formuláře a daňové výpisy od zaměstnavatele. Musím prý poslat originály, ačkoliv na každém rohu člověku cpou do hlavy, že originály se nesmí dát z ruky, jelikož nelze vystavit duplikát.
10.5.07 – posílám vše potřebné na berňácké oddělení do Cardiffu – South Wales, jak mi bylo řečeno úřednicí na úřadě.
10.6.07 – volám na zákaznickou linku Tax Office, zjišťuji že teprve vyřizují dubnovou poštu, mám ještě tak měsíc počkat.
10.7.07 – volám na zákaznickou linku Tax Office, zjišťuji že spadám pod North Wales department, tudíž mojí žádost přeposlali. Mám čekat několik týdnů.
15.8.07 – ihned po návratu z dovolené volám Tax Office. Úřednice mi klidným tónem, jako by šlo (možná jde) o běžnou samozřejmost, sděluje, že North Wales nic neobdržel, asi se prý zásilka někde ztratila. Mám poslat novou žádost. Kde získat nezískatelný duplikát zápočťáku už mi však neřekla.
30.8.07 – znovu volám na Tax Office, jestli se náhodou něco nezměnilo. Vstřícnější operátor mi radí kde vzít duplikát, jinak ale nic.
25.9.07 – velké překvapení! V obálce z berňáku nacházím svůj ztracený zápočťák a radostné sdělení, že má žádost byla vyřízena a během pár dnů mi přijde ze šekového oddělení šek. Takže nic neztratili, jenom nevěděli kde to je... Ještě že jsem nezačal shánět ten duplikát.
28.9.07 - A skutečně, tři dny po dopisu, shodou náhod v den výplaty, v bance cashuji šek na čtyřista liber. Trvalo to jenom čtyři měsíce!!! A aby mě to náhodou nemrzelo, z neznámého důvodu mi zaměstnavatel strhnul skoro 50% platu na daních, což budu ještě řešit...

7 komentářů:

  1. a bylo ti to k hovnu, k hovnu :) Vzala si to zpatky :) to maz z toho ze je porad votravujes a flakani v parku

    OdpovědětVymazat
  2. No jo kralovna ma oci fakt vsude ))

    OdpovědětVymazat
  3. a to vsetko len preto, ze nerobis nacierno.

    OdpovědětVymazat
  4. To univerz: ne on robi jak cernej :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vicka: to bych netvrdil. uz si snad v harlesdenu videl nakyho cernyho pracovat?

    OdpovědětVymazat
  6. storm: jj, dva mame na depu :)))))))))

    OdpovědětVymazat
  7. hmm, system v USA funguje obdobne, jen s tim rozdilem, ze vse je vyrizeno do mesice, April 15 jsem podal federalni i statni priznani a dalsi mesic jsem mel sek s preplatkem. Ze by Britanie nacichla tolik tou urednickou sebrankou z continentalni Evropy?

    OdpovědětVymazat