úterý 11. září 2007

The Hell in Vietnam - recenze

Tento článek původně vyšel na Hratelně.cz v září 2007. Po zániku serveru jsem ho přemístil na blog.

The Hell in Vietnam // Hodnocení 40% //Cena: ? // Minimální hardware: ? // Lokalizace: žádná // Platforma: PC // Testováno na: PC // Vydavatel: City Interactive // Výrobce: DTP Entertainment // Žánr: 3D akce

Klady: pokud od této hry vůbec nic nečekáte, chcete se jen odreagovat vystřílením Vietnamců a víte že vás to rychle začne nudit, pak víte do čeho jdete. // Zápory: špatná optimalizace.

Verdikt: budgetové odreagování na pár hodin. Nic víc, nic míň.

Nemožné se stalo skutečnosti! Vývojáři vynalezli stroj času a s jeho pomocí se podívali do minulosti, aby zjistili jak se vyráběly hry v minulém století. Nabyté znalosti promptně zužitkovali a představili nám nefalšovanou retro doomovku! Grafika, hratelnost, umělá inteligence, podání příběhu, všechno je autentické z časů před nějakými sedmi, osmi lety.

Tvůrci sáhli po jednom z nejoblíbenějších válečných témat – Vietnamu. Právě tam se ocitnete coby americký voják, a stylově podaný příběh (dopisy hrdinů při loadingu prostě zbožňujeme) vás provede sérií misí, čítajících obligátní vietnamskou vesnici s rýžovým políčkem, všudypřítomnou džungli, zničené město Hue plné sniperů, dobývání chrámu, likvidace protiletecké obrany, průlet nad vietnamčím hnízdem (s M60kou v ruce), jízdu po řece na bojovém člunu (s palubními kulomety v ruce) a nepostradatelnou obranu kopce před hordami šikmookých nepřátel. Příběh je okořeněn dokonce videosekvencí, jejíž propracovanost je nevídaná. Míra detailů v logu Chrome enginu (obsahu animace) je dech beroucí.

Historické jsou i technické prvky: grafika jako by z oka vypadla prvnímu Vietcongu, jen je trochu vybledlejší a hardwarově náročnější. Obzvlášť oceňujeme zrcadlově se nelesknoucí vodu, postavy dosahující až deseti polygonů a kaluže krve. AI z dob Duke Nukem je skutečnou perlou - zaručuje výzvu i pro ty nejzkušenější CSkáře, naštěstí vám však budou pomáhat chytří sidekickové, kteří si vždy stoupnou doprostřed bitevní vřavy (vědí že jsou nesmrtelní), přestanou střílet a počkají, až jim uvolníte cestu a pohnete se dál.

Nebýt několika zanedbatelných nedostatků, troufli bychom si THIV pasovat na Bioshock killera, pár chybiček se ale přeci jen vloudilo (nebýt toho stroje času, vypadalo by to na fušeřinu vývojářů). Máme na mysli zejména level design, jenž přeci jenom zachází až příliš daleko do minulosti a prezentuje hru jako dlouhou klikatou cestu bez odboček, kde na vás tu a tam zpoza stromu vyskočí nepřítel. Za ty tři hodiny herní doby nám tahle drobnost ale nijak nevadila.

Vzato kol a kolem, The Hell in Vietnam je nefalšovaná doomovka, která si nehraje na žádný příběh, interaktivitu okolí, atmosféru či spolupráci nepřátel. Je to prostě budgetová řezničina, jež na pár hodin zabaví ty, kdo od ní vůbec nic nečekají. Popadněte kulomet, vykoste rákoníky a odinstalujte je.