pondělí 3. září 2007

Vytunelovaná pomoc motoristům - část první

Byla jednou jedna firma, která pomáhala motoristům v nouzi. Ta firma se jmenovala Autoklub Bohemia Assistance, zkráceně ABA, a když jste měli problém s autem, mohli jste si na tísňové lince 1240 objednat mechanika nebo odtahovku. V září 2006 tomu bylo pět let, co jsem do této firmy nastoupil jako dispečer, a v tomto čtyřdílném seriálu vám budu vyprávět, proč už tam nedělám. Nebudu pitvat pracovní náplň ani jak jsem se na Abu dostal, o tom bylo napsáno mnoho v rubrice Haló, tady dispečink. Smysl článku je obeznámit čtenáře s tím, kterak prosperující česká firma na konci dlouhého tunelu přestala prosperovat. Současně se pozastavím nad tématikou migrace zaměstnanců v rámci oboru, která s tématem úzce souvisí.

DÍL PRVNÍ – ABA, první pracovní exodus, GLOBAL
V současnosti se o sektor asistenčních služeb dělí několik společností. Některé by vůbec nevznikly, nebýt táhlého skandálu s prodejem firmy ABA.
ABA 1240: Autoklub Bohemia Assistance
ÚAMK 1230: Ústřední Auto Moto Klub
ACA 1213: Autoklub Czech Assistance
GLOBAL 1220: Global Assistance
ELVIA, AXA, SOS INTERNATIONAL, EUROP ASIST: další asistenční firmy, které nemají s kauzou nic společného.

Konec idylky jménem ABA
Firmu ABA v roce 1994 založil Český Autoklub a od roku cca 2000 byla na leaderem trhu a špičkou ve svém oboru, o čemž svědčí celá řada významných klientů jako Česká Pojišťovna, Kooperativa, AAA Auto, Peugeot, Citroen, Ford a další. Měla nejprofesionálnější a nejsehranější dispečink, jehož členem byla čest být. I nás sice provázely problémy, například období kritické platové níže, kvůli které se vzedmula vlna odporu a já byl jednou nohou u konkurence, ale všechno se vždy vyřešilo. Zlom nastal v létě 2003, kdy se stát rozhodl prodat majoritní podíl akcií (69%) do soukromých rukou, v důsledku čehož odvolal generálního ředitele ing. Petra Bolda. Pro něj byla ABA něco jako dítě, a když mu ho sebrali, tak jak já říkám "nasrali jinak hodnýho Bolda".


Vznik Global Assistance
Problémy pro Abu začaly ihned poté, co byl Bold odejit. Během několika měsíců založil novou společnost Global Assistance a stal se opět silným hráčem na poli asistenčních služeb. Kooperativa neprodloužila smlouvu s Abou, zaštítila vznik GLOBALu a právě Boldovi svěřila své asistenční služby. S tím souvisí první velký exodus pracovních sil. Bold z Aby přetáhl nejenom veškeré know-how a databázi smluvních partnerů, ale taky polovinu zaměstnanců, od dispečerů až po vyšší management. Těm, co zůstali, sice narostla práce o 100%, navíc se museli potýkat s hromadou nezkušených nováčků, ale já za to byl rád. Do té doby totiž nebyla šance na kariérový růst a posty byly pevně rozděleny. Když se uvolnily, konečně jsme my, služebně mladší, avšak již dostatečně zkušení, dostali šanci postoupit, což přineslo mnohem lepší finanční ohodnocení. Nové vedení navíc rozhodlo, že peníze na výplaty odchozích, které teď v rozpočtu přebývaly, rozdělí mezi nás.
Kdyby to takhle zůstalo, firma by bývala jela dál a všichni bychom byli spokojení, jenže tu pořád byl ten prodej akcií, od začátku vymyšlený pro jistého pána s ne zrovna kalými úmysly...

Dva roky nejistoty
Následující dva roky byla situace vcelku stabilní, či spíš stabilně degenerativní. GLOBAL nám přebral pár klientů (kromě Kooperativy i AAA Auto, CCS, Impuls Radiožurnál) a na přelomu let 2004/2005 nás opustil nejvýznamnější klient Česká Pojišťovna (prý nechtěli mít nic společného s ÚAMK, jenž o koupi akcií Aby usiloval). Přesto nebyla nouze o práci, hlavní náplní se stala značková asistence (Peugeot, Citroen, atd.) a prodej dálničních známek. Tehdy ministerstvo financí zastavilo přísun známek ÚAMKu, který podle médií stále dlužil 86 milionů za ty minulé, a jeho klienti se hromadně přesunuli k nám. Radovali jsme se nadarmo.
Celé dva roky se táhly různé kauzy ohledně prodeje. Úsilím nového vedení a minoritních akcionářů (zejména Autoklubu ČR) bylo, aby nás nezískal ÚAMK, čemuž se nakonec nepovedlo zabránit. Od začátku tu totiž byl promyšlený plán zahrnující korupci ve vysokých politických kruzích. Zmíním například petici, v níž ABA žádala Grossovu vládu o přehodnocení situace s tím, že Oldřich Vaníček, majitel ÚAMK, není vhodný kandidát, že mu lze prokázat nezákonnou činnost, jeho podnikatelský záměr je snůška lží a rozhodně má nekalé úmysly. Petici podepsala většina ze sto šesti zaměstnanců, bohužel bezvýsledně. Navzdory zákonné povinnosti vlády odpovědět do třiceti dnů bylo vše smeteno ze stolu do třiceti sekund. Stovka lidí byla pro pana Grosse bezvýznamná, žádné odpovědi jsme se nikdy nedočkali.
Než budu pokračovat ve vyprávění o Velkém Svinstvu, a.s., je potřeba si vyjasnit co, nebo spíš KDO je to ÚAMK, ale to až příště (čtvrtek 6. září). Odkazy na druhou , třetí a čtvrtou část.

Žádné komentáře:

Okomentovat