![]() |
Buddha zdraví pozemšťany. |
Úterý, 27. května 2014
Od posledního zápisu se nic zajímavého nestalo. Víkend jsem totálně prozevloval, celý pátek, sobotu i neděli jsem strávil ve stanu a na jeden zátah přečetl nejnovější kingovku Doctor Sleep. Společnost mi dělali komáři, mravenci a asi milion hlučných víkendových turistů, co jich jen autobusy navozily. Ven jsem vylezl jen když došlo pivo a v největším vedru jsem se zašel zchladit do řeky. Líná pohoda se však pomalu začala měnit ve zpruzelost a když přišlo pondělí, čas odjezdu, stěží jsem se sbalil a odlezl z kempu.
Odjezd jsem nakonec o další den odložil. Ne snad z lenosti, ale protože se poblíž nacházel buddhistický chrám Samhwa-sa, který je součástí programu Temple stay; tento program dává "civilistům" možnost prožít 24 hodin jako mnich a samozřejmě jsem to chtěl zkusit. Není to levná záležitost, vyjde to na rovných 50 000 Wonů (v přepočtu asi 1000 korun), což je zatím nejvyšší částka, jakou jsem v Koreji utratil. Proto jsem byl značně zklamán, že ve všední dny se koná jen ořezaná verze zahrnující dvě bohoslužby (večerní v 18:30 a ranní ve 4:00), prohlídku chrámu a jídlo, zatímco plná verze nabízí i meditaci, čaj s mnichem a prostrations. Mnich může zodpovědět vaše otázky, případně podle Buddhova učení poradit s problémy, apod. Je to považováno za jistý druh uvolnění mysli a jak jsem tak pochopil, mniši plní roli jakýchsi místních psychologů. Součástí plného programu jsou i zmíněné prostrations, aneb 108 cviků sloužících k vyčištění těla i mysli od stresu a toxinů. Jídlo se podává třikrát denně (snídaně v 6:00, oběd v 11:30 a večeře v 19:30), je striktně vegetariánské, ale dobré a vydatné. Navzdory instruktážnímu videu, kde je stravování prezentováno jako posvátný rituál, se jí v chrámové kantýně, a to zcela mondénním způsobem.




A já pako šel v pátek večer kolem chrámu a nezeptal se jak to s tím temple stayem je. Nechtěl jsem tam chodit unavený, špinavý, upocený a zpruzelý. Přitom by to bývalo bylo ideální - hosté mají k dispozici sprchu, vlastní pokoj, a ze zpruzelosti by mě vyléčili. O víkendech také přijíždějí cizinci a mniši jsou na ně připraveni, zatímco v pondělí jsem tam byl sám a mniši na mě neměli náladu. Už už jsem chtěl být naštvaný, že se to zvrtlo v drahé přenocování s minimálním kulturním přínosem, ale naštěstí se vše v dobré obrátilo, díky, modří už vědí, dobrým korejským lidem.
Poslední z víkendových návštěvníků, mladý typicky městský pár někde z jihu, byl fascinován tím, že cestuji po horách, spím ve stanu a vařím si na plynovém vařiči. Vůbec nechápali, jak je něco takového možné, a mě zas fascinovalo, jak je to fascinuje. Bohužel byli zrovna na odchodu, takže jsem po chvíli osiřel, zase sám a zpruzen. Dal jsem se do řeči s holkou, která přijela na týden jako dobrovolnice. Mluví anglicky a je moc fajn. Po dlouhé době jsem si zase popovídal v angličtině, byli jsme se projít, pojedli spolu a máme domluvenou schůzku v Soulu. Tahle "holka" mě nejvíc šokovala prohlášením, že jí není 25, jak jsem se domníval, ale 37. Asiatky jsou v tomhle směru fakt nebezpečné; buď si myslíte, že balíte puberťačku a přitom by to mohla být vaše starší sestra, anebo se nevědomky dopouštíte trestného činu.


No to je jedno, snad abych taky něco povyprávěl o pobytu v chrámu. Dostanete mnišský mundúr (ne ten oranžový hadr co nosí Tibeťani, ale pohodlný flanelový komplet, ve kterém vypadáte jako zaměstnanec městské úklidové služby). Zúčastníte se, jak už zmíněno, večerního a ranního obřadu. Každý obřad začíná bubnováním a zvoněním. Chrám má hudební soupravu, jejíž součástí je obří buben skoro dva metry v průměru na čtyřnohokolečkovém podstavci, do tohoto bubnu mnich asi pět minut intenzivně buší paličkami parádní beat (a stojí přímo před bubnem, asi u toho slušně rezonuje). Buben symbolizuje všechna čtyřnohá zvířata - bubeník je upozorňuje, že na ně Buddha myslí a chrání je, nebo tak něco. Akorát mi není jasné, z kolikanohého zvířete je kůže na ten buben...


Úterý - současnost: po noci a dni jako mnich byl čas opustit krásné údolí a pokračovat v triptychu. Po vydatném obědě sestávajícím z rýže, různých výhonků, hub naložených v sojovém oleji a tradičního kim-chi - nakládaného zelí v pálivé omáčce - jsem se zmrzlinou v ruce nechal ujet autobus a za silně větrného, avšak parného dne čekal na další. Po několika přestupech se mi podařilo projet odpornou industriální a šedivě depresivní periferií města Donghae a dojet do mnohem většího Gangneung, na východním pobřeží země, kde mě čekala pochůzka. Bylo potřeba doplnit zásoby jídla, což obnášelo výlet do centra, a taky jsem chtěl už konečně poslat pohledy, což zase bylo možné jen na poště. Mladík v turistickém infocentru naštěstí mluvil anglicky a poradil mi, kterým autobusem se dostanu do místního HomePlus (Tesco). V místním HomePlus (Tescu) jsem s hrůzou hleděl na vydřidušské ceny. Malé balení sušené chobotnice za 5000 wonů, přitom v malém krámku "u Vietnamců" stojí skoro polovinu! Sodoma Gomora velebnosti, jedna igelitka jídla mě vyšla na 35 euro, za to bych v Anglii měl nákup na týden. Jestli mě Korea v něčem nepříjemně překvapila, jsou to ceny jídla. Každopádně nákup proběhl úspěšně, ještě jsem stihl zaběhnout na poštu a poslat pár pohledů, což je v této zemi téměř nadlidský úkol, protože pohledy se nikde neprodávají (dostal jsem je v chrámu) a známky mají jen na poště.
![]() |
Zazvonil zvonec, a dnešnímu vyprávění je konec. |
Teď už mě od velkoměsta dělí slušná dálka, po dlouhém dni stráveném na cestě ležím ve svém stanu, který jsem idiotsky postavil přímo do větru a už se mi ho nechce přesouvat, a těším se na ráno. Čeká mě národní park Odae-san a hlavně Sogeumgang Gorge, další krásné údolí slibující úchvatné výhledy. Na plahočení se po hřebeni už definitivně kašlu.
Žádné komentáře:
Okomentovat