neděle 9. prosince 2007

Preview Earth No More - 3D Realms zase na koni

Tento článek původně vyšel na Hratelně.cz v prosinci 2007. Po zániku serveru jsem ho přesunul na blog.

Samuli Syvahuoko, bývalý člen finského studia Remedy (Max Payne, Alan Wake), se trhnul a založil novou firmu Recoil Games, která letos v červnu oznámila svou prvotinu Earth No More, na níž spolupracuje s 3D Realms a jež by měla vyjít v roce 2009. Půjde o týmovou, hororově laděnou akci, která se však má zažitému pojetí „týmová“ zcela vymykat, jak se dozvídáme z ambiciózních plánů Recoilu.

Dějištěm bude malé městečko v Nové Anglii, na něž byla uvalená karanténa kvůli náhlému rozšíření neznámé rostliny se schopností nejenom zabíjet, ale hlavně měnit lidi, zvěř i ostatní vegetaci v krvežíznivé mutanty. Toto podivné křoví, nápadně podobné červeným kořenům z filmové Války světů, není produktem vesmírné invaze (autoři se distancují od všech známých klišé), nýbrž prací matky přírody, která už má lidského pustošení po krk a řekla si, že je třeba tomu šmejdu ukázat, kdo je na Zemi pánem.

Will Forsyth je jméno hlavní postavy a taky to jediné, co o ní dosud víme. Ovšem pojem „hlavní postava“ není v případě Earth No More zcela na místě. Půjde totiž o kooperativní akci dosud nevídaných rozměrů, založenou na týmové spolupráci a interakci mezi více účastníky. Autoři dávají jasně najevo, že nechtějí ani osamělého střelce, ani skvadru ve smyslu Rainbow Six, ani bandu přiblblých sidekicků, nýbrž partu unikátních osobností s vlastními pocity, názory i životním příběhem, jejichž spolupráce bude klíčová. Will se spojí s dalšími čtyřmi lidmi (dvě holky a dva kluci) a společně se budou snažit, podobně jako v Úsvitu mrtvých, 28 dní poté nebo třeba The Thing, vyváznout z prekérní situace.

Projekt zvaný „cinegames“
Podobnost s filmem není vůbec náhodná, ba naopak, vysvětluje vedoucí tvůrčího týmu Raphael van Lierop: „Seberafinovanější zápletka, ať už jde o vetřelce, zombíky či přírodní kalamitu, je základem pro scénář, v němž se několik lidí snaží vypořádat se vzniklou situací,“ říká Lierop a dodává, že takový scénář se zpravidla dělí do několika klíčových bodů. Zúčastnění se ocitnou v nezvyklé situaci a zpočátku netuší, co se děje. Následuje snaha o vysvětlení, načež extrémní vypětí a stres vyvolá konflikty a ukáže sílu či slabost jednotlivých aktérů (jen si vzpomeňte na hysterického mariňáka z Aliens). Poté přijde vypracování plánu a složitá rozhodnutí, například když je někdo z party nakažen a je potřeba ho usmrtit, než se změní ve zrůdu.

Alfou i omegou Earth No More bude interakce několika obyčejných civilistů, žádných superhrdinů, kteří se bez vlastního přičinění ocitnou v extrémně nebezpečné situaci a budou na ni reagovat jak nejlépe dokážou, podobně jako rebelové v Half-Life 2. Každou z postav budete postupně poznávat, její charakter se bude rozvíjet, stejně jako v dobré knize či filmu, a to bude dělat hru zajímavou. Tvůrci vyvíjejí unikátní systém dialogů, jenž má konkurovat úspěšnému Mass Effectu. Všechno co řeknete bude použito proti vám, aneb vaše účast (či neúčast) na rozhovorech bude mít zásadní vliv na vztahy v partě a na pozdější události. Navzdory tomuto dialogovému prvku má být hra bez animací, všechno bude probíhat interaktivně.

Filmové pojetí je podle Syvahuoka dobré v tom, že hráč dostane to samé co mu nabídne film, s tím rozdílem že bude mít moc přímo zasahovat do průběhu děje. Jeho činy a rozhodnutí, které nebudou vždy správné, ovlivní pozdější události a postaví ho před důležitá morální dilemata. Některé hry se tomu v minulosti přiblížily, vzpomeňme třeba na SW: Kotor nebo Deus Ex, kde jste se rozhodovali zda zachránit civilisty nebo je obětovat kvůli jiným zájmům. Nikdy však nepřišla nenaskriptovaná NPC postava, aby vám řekla co si o tom myslí. Autoři to trefně přirovnávají k ještě dokonalejší Alyx, která by Gordonovi vyčetla, že jí v jednom kuse čumí na zadek, nebo že chytá mrtvoly gravity gunem a mává s nimi jako s prapory na prvomájovém pochodu.

Spolupráce klíčem k úspěchu
Krom kecání bude zásadní i týmová spolupráce, trochu jako v Jerichu, ovšem daleko promakanější, jak dokazuje popis zatím jediné odtajněné zbraně zvané Linker. Ta se má podobat paprskometu z Ghostbusters, takže střelci se budou muset snažit spojit své paprsky pro maximální výkon, přičemž další člověk může ovládat zesilovací zařízení, ačkoliv bude v tu chvíli velmi zranitelný a ostatní ho budou muset chránit.

I nepřátelé dostanou do vínku kolaborantské geny. Tvůrci chtějí vytvořit až padesát kombinací, díky nimž se z relativně slabých oblud stanou smrtící oponenti ve chvíli, kdy spojí své síly. Zmíníme například rostlinu flusající semínka, která sama o sobě nejsou nijak nebezpečná, slouží však coby naváděcí systém pro mnohem záludnější mutanty.

Multiplayer jako nikdy předtím
Poslintaná klávesnice dokazuje, že myšlenka multiplayeru v Earth No More je více než lákavá, čehož si jsou autoři moc dobře vědomi a přicházejí s několika hodně zajímavými nápady.

Procházet singleplayerovou kampaň ve více lidech není nic nového, stačí vzpomenout na Dungeon Siege, ovšem lidé z Recoil chtějí zajít ještě dál. Kdykoli se prý půjde připojit do cizí hry a bez vědomí účastníků se vtělit do kůže některé obludy, takže nikdo nebude vědět, jestli zrovna bojuje proti počítači, nebo jinému člověku, což souboje učiní napínavější a variabilnější než sebelepší umělá inteligence. Budete moct zatápět partě kamarádů, nebo se zařadit do fronty na náhodnou hru a jít si tam, kam vás systém zařadí, s tím že v případě smrti budete automaticky hozeni do jiné partie. Tento mód ale ponese i jistá omezení zaručující vyváženost celé věci – zaprvé jeden match nepovolí víc než dva lidské „tajné“, zadruhé tito budou mít přístup jen do lokací které už sami prošli v singlu, zatřetí budou úplně zapovězeny specifické situace, například souboje s bossy, a začtvrté půjde celou tuhle věc vypnout.

Kdy, kde, jak a proč
Earth No More má vyjít v roce 2009 na PC, PS3 a X360, poběží na Unreal3 enginu a ačkoliv žertíky o dalším Duke Nukem Forever už kolují internetem, tentokrát se zdají býti liché. Na tomto projektu totiž pracují dva plnohodnotné týmy na plný úvazek, zatímco DNF je víceméně soukromým projektem George Broussarda, jenž jej podle všeho kutí doma na stolku když má po šichtě trochu času. I to se ale změnilo a projekt nabral solidní rychlost, aspoň podle útržkovitých zpráv z poslední doby. Možná se tedy za dva roky dočkáme hned dvou titulů od 3D Realms, a pokud Earth No More splní alespoň polovinu toho co zatím autoři naslibovali, máme se na co těšit.

Žádné komentáře:

Okomentovat