úterý 12. června 2007

Quake 4 - silně prdelatá recenze!

Tento článek původně vyšel v listopadu 2005 na Gamecenter.cz, jelikož však server zanikl, rozhodl jsem se jej umístit na svůj blog.

Pozemská armáda provedla úspěšnou invazi planety Stroggos, jednomu osamělému vojákovi se dokonce podařilo zabít hlavního öbrstrogga. Ještě však není zdaleka vyhráno, je potřeba tvrdě bojovat o přízeň stroggských žen.

Žánr: akční
Výrobce: id Soft / Raven Software
Vydavatel: Activision / CD Projekt
Angličtina: střední
Multiplayer: max. 16 hráčů

HODNOCENÍ

• Hratelnost: 85%
  • Zvuk: 85%
  • Grafika: 95%
  • Celkem: 82%

KLADY
Svižná akce, grafika, zvuk, optimalizace, atmosféra, je to Quake!

ZÁPORY
Krátká herní doba, přílišná linearita, nevyužitý příběhový potenciál, odfláknutý konec, vysoká cena

ANKETA
Který díl máte nejradši?

• Quake
  • Quake 2
  • Quake 3 Arena
  • Quake 4

Pamětníci zamáčknou slzu.

Quake, neboli zemětřesení, je pro tuto sérii více než trefný název. Každý díl totiž na herní scéně způsobil revoluci, ať už to bylo po stránce vizuální (přechod z 2D na 3D modely, podpora 3Dfx, později vektorová grafika), nebo hratelnostní (Q3A je vůbec první čistě multiplayerová hra). Každý díl navíc běžel na zcela novém enginu, hojné využívaném i konkurencí. Až doposud. Čtyřka využívá převzatý Doom 3 engine, nepřináší nový příběh, nýbrž navazuje na Quake 2, nedočkáme se herních inovací, a dokonce na ní dělal externí tým! Jak vidno z řiti, místo zemětřesení máme tentokrát povodeň. A co že to pro nás id Soft & Raven Software nachystali?

Odpor je marný, aneb krychle, kapitán Picard a Sedmá z Devíti
Země je sužována vesmírnou rasou jménem Strogg, která křižuje galaxií, obsazuje cizí planety, likviduje původní civilizace a během velice bolestivé procedury konvertuje domorodce na odpudivé polomechanické bytosti, z nichž se po napojení na centrální mozek stávají Stroggové. Odřezky a mrtvoly pak využívají jako užitečnou surovinu. Že jsme se pomátli a popisujeme Borgy z pět let starého Star Trek Elite Force, taktéž od Raven Software? Ale kdeže. Viděli jste snad v Quakovi nějaké krychle, kapitána Picarda či Sedmou z Devíti? Lidstvo se vzepřelo drtivé síle invazorů a vyslalo armádu těch nejlepších vojáků, aby zaútočili na domovskou planetu Stroggů a zatrhli těm zmetkům vesmírné rejdění. Ačkoliv mi před téměř osmi lety z úvodního videa Quake 2 málem vypadla čelist z pantů, první vlna útoku tehdy dopadla katastrofálně: z celého výsadku přežil jediný voják. Naštěstí se mu podařilo prokousat se skrze hordy nepřátel až k samotnému králi Stroggů Melkronovi, a napomoct mu k cestě do věčných asimilačních lovišť. Válka tím však neskončila, naopak teprve začíná... Ve druhé invazní vlně ztroskotáte na povrch planety coby Matthew Kane, člen týmu Rhino, a spolu s desítkami spolubojovníků se pustíte do dobývání.

Víte proč muž klečí když vyznává ženě lásku? Aby mluvil k věci.

Druhá světová hadr
První část hry evokuje pocit, že jste v opravdové válce. Počáteční drsné přistání, hledání ostatních členů týmu a následné akce jako pobíhání v zákopech či vyřazení protileteckého kanónu, kvůli němuž nemohou přistávat další výsadky, jsou jako vystřižené z invaze v Normandii, kde se skupinky paragánů po nelibém přivítání na nepřátelském území začaly shromažďovat a hbitě podnikat záškodnické akce, například likvidovat německou protiletadlovou artilerii. Kolem vás se bude pohybovat spousta vojáků, někteří s vámi nebudou vůbec mluvit, jiní se k vám naopak připojí, byť jen zezadu, ehm, dočasně, než najdou svůj oddíl, nebo nahradí četné odpadlíky. Díky rozkazům, briefingům, účelným úkolům a všudypřítomným vojákům budete mít opravdu dojem, že hrajete futuristickou druhou světovou. V určité fázi však dojde k zásadnímu dějovému zvratu, který zcela změní běh událostí. Ačkoliv to bylo propíráno v bulvárech dlouho před vydáním hry, a ani na homepage se s tím nijak netají, my nebudeme zacházet do podrobností (přeci jen, někdo nezasvěcený se možná ještě najde) a prozradíme jen to, že zhruba polovinu hry odehrajete za Strogga. Zde bohužel přichází i první negativní kritika. Autoři skoro nevyužili potenciál stroggské tématiky, díky které nám mohli připravit vynikající příběh a zasvětit hráče do tajů této prapodivné civilizace a jejích obscénních praktik. Mohli ukázat třeba probíhající invazi cizí planety a stroggizaci obyvatelstva, válku s lidmi z pohledu Stroggů, ukázku rodinného života na planetě Stroggos, nebo aspoň historická fakta o vzniku těchto oblud. Rozhodně by pak hra byla zajímavější. Plytké procházení zakrvácenými komplexy na zpracování biomasy jsme si do sytosti užili v Q2, a i když to tehdy nebylo zdaleka tak graficky dokonalé, teď už to prostě nestačí. Někdo namítne, k čemu je ve střílečce příběh, jenže i ten dělá hru hrou, zvlášť v dnešní době.

Ukradl jsi světlo Luthien, zhyň bídný smrtelníče!

Plenky nechte doma
Navzdory nevyužitému příběhu je Q4 skvělá řezničina, vyznačující se pohodovou hratelností, která vás bude bavit až do konce. Nehraje si na žádné inovace, mixy žánrů a podobné věci, jichž jsme přesyceni, nýbrž přináší FPS zábavu v té nejčistší formě. Přesně takováhle hra na trhu dlouho chyběla, a spolu s nedávnou smrští v podobě F.E.A.R., Serious Sam 2 či Call of Duty 2 je to hotová mana z pařanského nebe. Jistě se najdou celé zástupy neznabohů, kteří budou až do posledního spáleného procesoru tvrdit, že hra nepřináší nic nového a že je nudná. Jenže Quake 4 je skvělý právě v tom, že kašle na nějaké inovace a soustředí se primárně na starou dobrou akci. Jediné co by se v tomto bodě dalo vytknout, je až přílišná linearita, která může leckomu vadit. Nejvíc zamrzí zrušení tajných místnůstek, které v předminulém díle skýtaly trochu zpestření.

Naskýtá se otázka, jak je to s atmosférou. Q4 je po loňském Doomovi první hra běžící na dobře známém enginu, který se nám představil v té nejhororovější formě. Při prvním nakouknutí do Stroggských komplexů jsme si mysleli, že to bude zase horor, ovšem chyba lávky. Už po prvních minutách jsme se otrkali a zjistili, že tomu tak vůbec není. Q4 je akce, nikoliv horor, a tak se navzdory ultra temnému prostředí, které už je zkrátka devizou tohoto enginu, spoustám napůl sežraných a napůl rozložených mrtvol a skutečně nevábně vzhlížejících Stroggů nebudete vůbec bát, a naopak půjdete tvrdě za svým cílem s brokovnicí pevně vztyčenou. Potěší i fakt, že už se vám nebudou vcelku trapně objevovat nepřátelé za zády při každém uprdnutí. Ataky budou vždy frontální.

Křidýlko nebo stehýnko?

Mechanici a organici
Do cesty se vám postaví řada zpola mechanických a zpola organických oblud, od běžných vojáků třímajících tradiční zbraně přes větší zmetky s elektrickým bodákem až po obrovské parodie na psy, jejichž umělý chrup se kvapnými kroky snaží dostat do vaší zadnice. Najdou se i zrůdy nadměrného vzrůstu, kryjící se energetickým štítem a útočící zabudovaným railgunem, nebo jakési étericky vzhlížející poletuchy s ženskou tváří. Během vozidlových pasáží se vám do cesty postaví kulometné věže, ve stylu Warhammer Dawn of War padající z nebe, dále přerostlé masařky s plasmovými střelami, obří, samozřejmě mechanický pavouk, nebo beznohé trupy vznášející se na energetickém talíři a metající rakety (kdyby říkali "suck it down" a zběsile se přitom chechtali, mysleli bychom že utekli z Duke Nukem 3D).

Dvounohý robot, doporučuje devět z deseti invalidů.
Zmínili jsme vozidlové pasáže, což celkem logicky napovídá, že v Q4 lze jezdit autem. Matthew Kane sice nevlastní meziplanetární řidičák, to mu však nebrání v usednutí za kormidlo tanku, ovšem nikoliv toho pomalého a hlučného jak ho známe z dob Hitlíka Pytlíka, nýbrž tichoučkého stroje na magnetickém polštáři, se kterým by i nejnadupanější škodovka vymetající tuning party měla co dělat. Méně zábavná je procházka v mechanickém postroji na dvou nohách. O krátkém intermezzu na korbě náklaďáku či ve vagónu jednokolejky, kdy se chopíte kulometu a střílíte jak ďas, radši pomlčíme.

Takhle budete vypadat po pádu z dvacátého patra.

Technologie
Popisovat grafickou supremacii enginu Dooma 3, potažmo Quaka, by bylo nošením dříví do lesa, takže tento odstavec zestručníme lakonickým "vypadá skvěle"... Nenene, to by nešlo, nemůžeme to takhle odbít. Hlavní devizou je tma, ale žádná taková ta obyčejná, nýbrž tma tak tmavá, že by se jí dalo říkat antisvětlo. Proto je i Q4 poměrně skoupý na prosvětlené scenérie typu tropická pláž se sluncem v zenitu, ovšem oproti Doomovi je to hotové království žárovek. Hlavní rozdíl je v možnosti svítit a zároveň mít vytasený kvér (viz. tabulka zbraně). Co nám doslova vyrazilo dech je vynikající optimalizace. Pokud vám Doom šlapal bez problémů, Quake pojede po obvodech jak namazaný blesk, a to navzdory faktu že musí zvládat mnohem větší počet lidí/Stroggů na scéně. Nejrozporuplnější je pozadí... tedy to grafické. Celou scenérii totiž obklopuje identická panoramatická tapeta, jaká zdobila obzor Quake 2, a vypadá to vskutku zvláštně, těžko říct zda je to pro hru plus nebo mínus. Perfektní atmosféru dolaďuje i kvalitní zvuk, ke kterému nemáme námitky. Potěšil nás kvalitní dabing v kombinaci s vydařenými zvuky soubojů (rozuměj: "Hele Strogg, hrr na něj!!!", a odpověď ve stroggštině: "Do koulí néééé!!!"). Jediné co nás opravdu hodně mrzí je absence nářezového soundtracku.

16 malých quakařů...
Ačkoliv tvůrci před rokem či dvěma slibovali, že nový Quake se zaměří čistě na singleplayer, dopadlo to samozřejmě jinak. Kromě silné kampaně pro jednoho hráče máme k disposici ještě pět multiplayerových módů, a ačkoliv se z nich rozhodně neposadíte na zadek, časem se ukáže jaký mají u online hráčů úspěch. Na pořadu dne je deathmatch, team deathmatch, tournament (turnaj v soubojích jeden na jednoho), CTF a nově také Arena CTF, což oproti tradičním vlajkám přináší možnost používat speciální powerupy. Ve všech módech pak budou k mání staré dobré lékárničky, armor, quad damage, haste, regeneration a invisibility. Maximální počet rubajících se pařanů byl stanoven na 16.

Počkej, kouknu jestli u sebe nemá kreditku.

Závěr
Quake 4 je rychlá akce která má spád, atmosféru a pevný technický základ. Představuje vynikající zábavu pro všechny fanoušky tradičních doomovek, kteří od 3D akce nečekají jeden a půl milionu inovací, hybridní mixování žánrů, takticko-týmové či stealth prvky a podobně. Bohužel má tento titul i několik záporných vlastností: příšerně krátkou herní dobu (okolo osmi hodin), až přehnanou linearitu, nevyužitý potenciál stroggské tématiky, ze které mohl vzniknout parádní příběh, a v neposlední řadě odfláknutý a narychlo spíchnutý konec, který, alespoň doufáme, nasvědčuje o brzkém pokračování či přinejmenším datadisku. Časem se ukáže síla multiplayeru, ovšem vzhledem k tmavě laděnému enginu a silné konkurenci to nebude mít Quake 4 jednoduché.

TABULKA 01 – ZBRANĚ
Deset, to je číslo značící počet zbraní ve čtvrtém Quakovi. Ačkoliv se většina zbraní snaží tvářit jako zcela nové a nepoznané kousky, všechno jsou to náhražky či modifikace modelů ze starších her. Čas od času potkáte technika, který vám nějakou zbraň upgraduje – tu zvětší zásobník, tam přidá zaměřovač, tutam zas naváděné střely, apod.

• Blaster: základní mariňácká špuntovka. Stejně jako v Quake 2 má neomezeně nábojů. Když chvilku podržíte prst na spoušti, vystřelí silný energetický výboj. Za celou hru ji prakticky nepoužijete, a to ani díky přimontované baterce.
  • Machine Gun: samopal budete hojně využívat po celou dobu. Je poměrně silný, přesný i na dálku, všude se do něj válí tuny munice a má zaměřovač. Ale především, dámy a pánové, má vestavěnou baterku!
  • Shotgun: pumpovačka s osmiranným zásobníkem a vysokou kadencí je velice efektivní zbraň, která dokáže jednou ranou odpravit na onen svět všechny slabší nepřátele, avšak hodí se i na ty silnější.
  • Nailgun: už podle názvu jde o hřebíkomet, a je to pěkně vypečený hřebíkomet. Storanný zásobník vydrží notnou chvíli bez přebíjení, a po upgradu budou hřebíky dokonce naváděné. V podstatě je to náhražka za chybějící rotačák.
  • Grenade Launcher: ke granátometu netřeba nic vysvětlovat.
  • Rocket Launcher: u raketometu taktéž nemusíme plýtvat slovy, takže jen podotkneme, že po upgradu bude střílet dávku tří raket v těsném sledu.
  • Hyperblaster: tahle věcička patří do stroggského arzenálu, a jedná se v podstatě o klasickou plasmovku. Nemá nijak extra silný útok, kompenzuje to však vysokou kadencí.
  • Railgun: všem quakerům důvěrně známý kvér není tak fatální jako v Q3A, ale ze slabších nepřátel udělá spolehlivě kašičku. Pochopitelně disponuje zoomem.
  • Electric Gun: bleskomet má slabý, zato však velmi vytrvalý útok. Využijete ho nejspíš jen ve vzácných chvílích nedostatku munice, nebo když už vás ostatní kvéry budou nudit. Vzhledem k dnešním cenám elektřiny doporučujeme používat s maximální obezřetností.
  • Dark Matter Gun: náhražku za Big Fuckin ' Gun najdete až v pokročilé fázi hry, a vzhledem k přemíře munice do ostatních bouchaček ji asi ani moc nevyužijete. Když už k tomu však dojde, tak rozpoutáte slušné pandemonium: velká černá koule pohltí všechno na své trajektorii a pak se ještě rozprskne v obrovskou tlakovou vlnu. Držte z dosahu dětí.

Dvě brokovnice – na stropě či na podlaze?

TABULKA 02 – QUAKE 4 V ČECHÁCH
Pokud uvažujete o koupi originálky, měli byste vědět, že u nás je a bude v prodeji několik verzí čtvrtého Quaka, a to hned od dvou významných distributorů.

• CD Projekt napěchoval regály obchodů speciální edici za 1999,- Kč. Tato anglická verze obsahuje bonusové materiály o tvorbě hry, rozhovory s id Softem a Raven Softem, a v neposlední řadě legendární Quake 2 včetně datadisků Ground Zero a Reckoning. Po vyluxování zásob bude v prodeji běžné balení bez bonusů, cena se však bohužel nesníží, což CD Projekt zdůvodňuje finanční politikou Activisionu.
  • Cenega zatím nic oficiálně nepotvrdila, ale šušká se o chystané české verzi, která bude sice bez bonusů, zato výrazně levnější. Odhadovaná cena je okolo 1299,- až 1599,- Kč. Dáte-li přednost dražší, zato však kvalitní a stoprocentně zaručené anglické hře, nebo budete-li vyčkávat až a jestli vůbec vyjde lokalizací zmršená verze od Cenegy, to je jen na vás.