pátek 2. ledna 2009

GTA4 - líbí se úplně každému?

Tak jsem se konečně dostal ke GTA4 a musím říct... nic moc. Tedy, přesněji řečeno, hra je to bezesporu pěkná, promakaná a nadmíru kvalitní, ale ani po desítce hodin hraní mě vůbec nechytla a spíše se u ní nudím. Vadí mi, že se grafika v dálce rozmazává. Vadí mi, že auta a postavy jsou větší, resp. jsou viděné z větší blízkosti než v předchozích dílech, tudíž mám při hraní menší rozhled po okolí. Vadí mi, že se město jmenuje Liberty City, protože původní Liberty City z GTA3 znám nazpaměť a tady bych bez mapy nenašel ani řeku. Mimochodem, vypnul jsem si navigaci, abych místo slepého ježdění podle mapy koukal na ulice a pořádně si město zapamatoval. Vadí mi, že se všechno odehrává v úzkých ulicích, že tu není taková volnost pohybu a rozhledu jako v předchozích dílech, zejména v San Andreas. Vadí mi, že je to celé takové serióznější, příliš reálné, jaksi upjaté. Ačkoliv vysoká míra realističnosti a dobré herecké výkony mají něco do sebe, hra úplně ztratila to, co mě na ní vždycky nejvíc bavilo - hravost, možnost jen tak blbnout, uvolnit se, dělat naprosté kraviny a vůbec to neřešit. V GTA4 dělám hlavní miste a vůbec nemám chuť pouštět se do hledání balíčků, akrobacií, nebo se jen tak vozit po městě. Cítím se frustrovaný a chci dělat jen to nejnutnější, tedy hlavní mise, abych to měl z krku. Když jsem zjistil, že si budu muset v internetové kavárně vybírat email a číst online noviny, málem mě jeblo - od toho mám přece sakra internet ne? Hra je od toho, abych mohl dělat to, co v normálním životě nemůžu - střílet po lidech, krást auta a vyskakovat z nich za jízdy, a ne si číst emaily!

Navzdory tomuto negativnímu výlevu se mi ale samozřejmě spousta věcí na GTA4 líbí. Nejsou to sice radiostanice, z jejichž širokého výběru jsou poslouchatelné nanejvýš dvě (a ostatní nejdou vypnout, to mi vadí úplně nejvíc!), ale oceňuji například charakter hlavní postavy. Po tupé nemyslící ovci ze San Andreas je Nico Bellica opravdový formát. Líbi se mi, že má vlastní rozum, vlastní názory, a i když někdy dělá věci protože musí, je vidět, že jsou mu proti srsti. Vytváři to velice markantní kontrast se všemi ostatními postavami, s nimiž jsem se prozatím setkal - do posledního jsou to absolutní magoři. Vlad je arogantní krysa co si myslí, že jí patří svět a přitom vůbec nic neznamená. Roman je typický loser. Brucie, to je hovado jaksepatří, a ten ruský mafián co ho dabuje Roden, to je psychouš všech psychoušů, že většího jsem už dlouho neviděl (tak mě napadlo, jestlipak mu později ve hře Nico osouloží dceru, kterou tak chrání?). Ještě k tomu Rodenovsému dabingu - nevím proč tak autoři zvolili, asi proto, že Amíkům je úplně jedno kdo to dabuje, pro ně jsme všichni komunusti ze Sovětského Svazu, ale já osobně Rodenův přízvuk nemůžu vystát, trhá mi uši, a když pomyslím, že takhle zní většina Čechů včetně mě, když mluví anglicky, hanba mě fackuje. Jo a taky mi vadí, že auta skoro nevybuchujou a že jezdí málo motorek. Na druhou stranu jsem byl ale velmi potěšen inteligencí, resp. menší debilitou AI ostatních řidičů - v novodobém Liberty City se dá jezdit mnohem bezpečněji. Hodně cool je taky možnost měnit rychlost jízdy, tj. jet jen na půl plynu, nebo na to naopak pořádně šlápnout.

Každopádně abych to shrnul, GTA4 mě opravdu zklamalo, snad se to časem zlepší, ale dneska jsem samým znechucením vyndal hru z mechaniky a místo toho začal hrát Ratchet & Clank, což je asi tak stokrát zábavnější. Jo a taky mi vadí, že ačkoliv je na obalu uvedeno 1080p a má televize toto rozlišení zvládá, hra běží jen v 720p.

UPDATE: včera jsem to pojal trochu moc negativně, i když co jsem napsal, na tom trvám. A ještě mi vadí, že je ve hře moc často noc a tma. Nicméně jsou i věci, které mě dokážou velice pobavit. Právě jsem byl na rande s Michelle a v irském pubu se Niko pěkně zlískal, to nemělo chybu. A je super jak si Michelle vždycky všimne, že mám nové auto a staré oblečení. A jak se ptala na Vlada a Niko totálně mlžil "I don't know if he's in the mafia, I met him once, he's a friend of Roman", to fakt nemělo chybu.

4 komentáře:

  1. Některé tvoje výtky nejsou na místě. Nikdo ti nebrání krást, vraždit a vyskakovat z aut a vrtulníků za jízdy. Do int. kavárny MUSÍŠ snad jen 2x, internetové noviny tě nikdo číst nenutí. Pohled si lze oddálit, věřím že nejen v PC verzi, ale i v té konzolové. Mně osobně vadí jiné věci na tomhle novém GTA - příklon k realističnosti se mi líbí, ale celá hra je po stránce příběhu a celkové herní náplně po nějakém čase velice stereotypní. V množství postav se občas ztrácím a většina z nich mi přijde zbytečná. Méně je někdy více. Uvítal bych propracovanější příběh a zajímavější mise - dojeď, zabij, přivez, uteč... to se přejí.

    OdpovědětVymazat
  2. Nesmím zapomenout na prakticky neposlouchatelné rádio a tvoje výtka k příliš časté tmě je taky celkem úsměvná - 24 minut = 24 hodin. nic víc, nic míň. vypáním v safehouse se čas posune o \"6 hodin\", tak si ho posouvej, pokud se ti nelíbí noc ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Garret: tvoji reakci beru, urcite mas v leccem pravdu a rada veci je taky otazka vkusu a nazoru, nicmene to co sem psal neni zadnej slozite vykonstruovanej elaborat, nybrz muj dojem ze hry kterej sel primo od srdce (pravda, v dobe kdy sem nebyl ve zrovna nejlepsi nalade, takze je trochu prehnanej). jde o to, ze u predchozich gta me zadna z tadytech veci neprisla na mysl a bavil sem se u nich skvele. takze na tom asi neco bude... neni tak prehledny ktery mise se pocitaj do % a ktery ne, napr. ze mi little jacob dava prevozy zbozi, ale pritom je to porad ta sama mise dokolecka. ad radia - nepopres ze oproti hardrockovymu radiu z vice city je to z gta4 uplne o nicem. vseho vsudy se tam tocej snad 4 pisnicky. radii je velice sirokej vyber, ale nelibi se mi skoro zadny a uvital bych, kdyby sly nektery uplne deaktivovat, stejne jako v NFS si muzes nektery pisnicky vyradit z playlistu. na druhou stranu hlasky v radiich jsou jako obvykle vytecny, reklama \"objednejte si dite online a kdyz se vam nebude libit, proste ho zahodte a objednejte si nove\" me fakt dostala :) ad oddaleni pohledu - to samozrejme jde, ale kamera deset metru za autem neni to co jsem mel na mysli. kazdop. na kameru uz sem si taknak zvyk, a mesto uz taky celkem poznavam. posledni poznamka ke tme - mechanismus 24/24 chapu, ale to neznamena ze kvuli nemu budu jak blbec jezdit kazdou ctvrthodinu do safehousu pres pul mesta. jo a posledni vec, dotaz: strileni holubu jde i ve dne? ja zatim nasel jen 3 a to vzdycky v noci kdyz kolem nich svitila cervena aura. a skoky s holubama sou nekde ve statistikach? projel sem cely to menu a nikde nenasel \"collectables\".

    OdpovědětVymazat
  4. já samozřejmě nepopírám to s rádiem, taky jsem psal, že je rádio v GTA4 neposlouchatelné... málo písniček, a ty co tam jsou, stojí za starou Bellu. holuby jsem střílel i ve dne, ale našel jsem jen dva, nijak se na to nesoustředím. skoky najdeš ve \"vehicles\" jako \"stunt jumps\" a holuby jsou v \"score\" jako \"pigeon exterminated\". jestli je menu řešené jinak v konzolové verzi, to netuším.

    OdpovědětVymazat