Konec září je tady a s ním i pravidelné čtvrtletní resumé Stormových dopařených her. Před seznamem pokořených titulů za poslední tři měsíce mi však dovolte úvahu o současné situaci na herní scéně z mého úhlu pohledu.
Ačkoliv jsem půl roku pracoval jako game tester a můj život byl tedy videohrami úzce spjatý, mé pařební skóre je dost slabé. Je to tím, že dělat takového game testera není žádná sranda, člověk hraje dlouhé týdny a měsíce pořád tu samou hru a když přijde domů, na soukromé paření už moc náladu nemá, kór když stráví denně čtyři hodiny dojížděním do a z práce. Mnou testované hry byly navíc buďto naprosté shity jako Vet Pet (aka malý veterinář, viz. blog ze 17.6.08), anebo tituly v takové fázi rozpracovanosti, že je není možné skoro ani hrát, natož dohrát (Tomb Raider Underworld). V srpnu jsem navíc změnil zaměstnání a na hry teď už vůbec není čas. Vlastně jsem se o herní branži úplně přestal zajímat; nechodím na příslušné weby, nečtu články a nezajímají mě nově oznámené projekty. Hlavním důvodem tohoto odcizení od videoher je ale to, že na PC už skoro nic nevychází a to málo co přeci jen vyleze mě buď nezajímá, nebo je to zklamání (Space Siege, Lego Indiana Jones), z něhož jsem tak akorát znechucen, nebo je to na mou čtyři a půl roku starou mašinu příliš náročné (Crysis, Stalker, Pure...). Ona ta PC herní scéna je vůbec tak nějak mrtvá, aspoň za poslední rok. Můj nezájem a trochu i znechucení touto situací došlo tak daleko, že jsem úplně zrušil plánovaný upgrade počítače a rozhodl se utratit peníze za novou konzoli.
Toto zlomové období mého života má několik příčin. Ačkoliv jsem si loni vesele plánoval koupi nové mašiny, do níž jsem chtěl investovat asi 1500 liber a mít zas na nějakou dobu vystaráno, má finanční situace radikálně změnila s odchodem z metařského postu a následnou čtyřměsíční nezaměstnaností, kvůli níž musel být upgrade odložen. Další příčinou mého přerodu byla práce game testera, jež mi otevřela cestu do světa next-gen konzolí, o nichž jsem do té doby neměl ani páru. Součet výše popsaných faktorů, tedy fakt že na PC nic nevychází, že jsem dlouho neměl peníze, že jsem si zvykl pařit na konzolích, kde je spousta skvělých her, a že na domácí hraní stejně nemám čas ani náladu, vyústilo v následující úvahu: proč utrácet absurdní částky za moderní, nabušené a nesmyslná kvanta kilowattů žeroucí PC, na němž bych si zahrál nanejvýš tři-čtyři tituly, když mi pro práci bohatě stačí to co mám, hry skoro nehraju a místo drahého hlučného žrouta elektřiny si můžu koupit elegantní Playstation 3 za několikanásobně nižší cenu a s mnohonásobně vyšším počtem kvalitních games? A když na to přijde, mohl bych si bez problému přikoupit i tu hnusnou krabici s příšerným dashboard rozhraním a nesmyslně velkým ovladačem (ano, mluvím o Xboxu 360), abych pokryl škálu všech exkluzivních titulů pro jednu či druhou platformu, a pořád bych byl nějakých tisíc liber v plusu oproti upgradu PC. A i když jsem se zařekl že nechci pokračovat v trávení svého života u monitoru osamělým hraním her, asi to teď na zimu udělám, beztak je počasí na kočku a nic lepšího na práci nebude.
Abych to tedy sesumíroval, z mého pohledu nastal v herním světě, minimálně v tom mém, absolutní zlom a po nějakých deseti letech je ten správný čas pro návrat ke konzolím. Pravda, mrzí mě že si nezahraju Crysis a Stalkera, ale utratit kvůli dvěma titulům 1500 liber, to by byla hodně špatná ekonomika, když na PS3 A X360 je minimálně deset titulů, po nichž prahnu a které mě budou stát podstatně míň peněz. A na svém současném PC si těch pár kousků ještě pořád zahraju, i když jsou to většinou shitovky, které mě tak akorát zklamou a znechutí.
SHELLSHOCK 2: BLOOD TRAILS
" Dopařeno 2.7.08 ve 14:30 (X360) na obt. NORMAL (2/3). 2 dny hraní, asi 12 hodin čistého času.
" Moje první hra dopařená na Xboxu 360. Hrál jsem jí v práci v rámci testování a pokud někdy vyjde (což není vůbec jisté, jak jsem se dozvěděl od člověka z Eidosu), bude to brutální survival hororový nářez.
UBERSOLDIER 2: CRIMES OF WAR
" Dopařeno 6.7.08 ve 14:15 na obt. NORMAL (2/3) po dvou dnech. Docela slušná střílečka, akorát ten finální souboj mě dost nebavil.
SUPER STARDUST HD
" Dopařeno v květnu 2008 (PS3), respektive dopařen Planet mode, v němž je nutno vybojovat svobodu pěti planet a na každé z nich porazit bosse. Bohužel jsem až později zjistil, že existuje ještě Arcade mode, kde se hráč musí dostat přes všech pět planet na jeden zátah (v Planet modu to lze postupně), k čemuž jsem se dostal až o pár týdnů později. Datum dohrání Planet modu a high score jsem si pohužel poznamenal někam, kde už nevím kam...
" Arcade mode dopařen 12.7.08 ve 14:53 (PS3) na obt. NORMAL (2/3). Po jeho pokoření se hra spustí znovu, tentokrát na difficult, ale na to jsem bohužel neměl čas.
" Je to můj premiérový titul hraný a dohraný na Playstation 3.
" Moje výsledky z Arcade módu (planeta-multiplikátor-body-počet úmrtí). Body za celou kampaň se sčítají, multiplikátor se při úmrtí vynuluje.
1 - 7x - 6 862 865 - 0x dead
2 - 9x - 20 147 185 - 0x dead
3 - 1x - 34 034 765 - 1x dead
4 - ?x - 41 396 935 - 4x dead
5 - ?x - 50 060 265 - 1zivot left
" Super Stardust je výborná arkádová řežba, stažitelná na PS3 asi za pět liber a skýtající nekonečné hodiny zábavy stylu vypni mozek zapni reflexy. S malou raketkou létáte okolo planety, na jejíž povrch se řítí obří masy asteroidů; vaším úkolem je rozstřílet tato tělesa na prach a ještě z nich vysbírat co nejvíc bonusových předmětů. Padat na vás budou kamenné asteroidy, gigantické kusy zlaté masy a enormní ledovce, přičemž na každý typ materiálu je účinnější jiná zbraň. Vaše snažení se budou snažit překazit četní nepřátelé ve všerůzných kosmických plavidlech. Obrazovka se velmi rychle zaplní desítkami těles všech tvarů a barev, až začne připomínat centrum Londýna v sobotu odpoledne a hra nabere těžce adrenalinové tempo. Tento titul vřele doporučuji všem vlastníkům PS3, kteří si chtějí zarelaxovat buďto sami, nebo až ve čtyřech hráčích na jedné konzoli.
TOMB RAIDER: UNDERWORLD
" Dopařeno 10.7.08 v 10:12 (NDS), betaverze.
" Dopařeno 29.7.08 v 16:08 (NDS), novější betaverze, kompletní, bez cheatů.
" Tohle je můj první Tomb Raider v životě, jenž jsem dohrál a jenž mě skoro i bavil, ačkoliv jde o základní 2D plošinovku z malého handheldu. Pařil jsem to v rámci práce předtím, než nám přišla Xboxová verze.
ASSASSIN ' S CREED
" Dopařeno 3.8.08 ve 20:04 po celovíkendové intezivní pařbě, která začala v pátek podvečer po příchodu z práce a skončila v neděli večer, s jedinou přestávkou v sobotu pár hodin na úklid baráku a pochopitelně dvakrát na spánek. Splnil jsem všechny vedlejší úkoly kromě sbírání vlajek a zabíjení templářů. Vlajek jsem našel dohromady tak čtvrtinu, debilnější vedlejší úkol jsem neviděl, a templářů sundal 32/60 (aktivně jsem je nehledal, ale setkání s nimi mi vždy zvedlo náladu... a čepel).
" Ačkoliv mě ze začátku Assassin ' s Creed moc nebral kvůli složitému ovládání, po zapojení gamepadu jsem mu rychle přišel na chuť. Navzdory zklamání z identických a do úmoru se opakujících misí, největší to slabinou hry, jsem se od AA nemohl odtrhnout, dokud jsem ho nedohrál. A to jsem si naivně myslel, že příběh je defacto průhledný a jednoduchý. Což o to, on takový v podstatě je, přesto je však geniálně navržený a chytlavý stejně jako dobrá knížka, u které vám už padají víčka únavou ale říkáte si "ještě jednu kapitolu". Nejvíc mě odvařilo zjištění, že AA se vlastně odehrává v současnosti v nějaké supermoderní laboratoři a celá ta věc se starověkem a křižáckými výpravami je jen simulace. Přidává to tomu hodně na tajemnosti a originalitě. Mezi největší klady hry patří bezpochyby i dokonalá grafika spolu s úžasnou optimalizací. I když moje čtyři roky stará sestava nesplnila všechny minimální požadavky a hra se nepříjemně sekala, dalo se to v pohodě hrát a i na minimální detaily mi padala čelist nad nádhernou scénérií. Pozadu nezůstávají ani dechberoucí animace pohybů hlavního hrdiny při soubojích, především při dorážecích fatalitách. Mlask!
MORTYR 3: DIVERZNÍ AKCE
" Dopařeno 23.8.08 ve 12:56 na obt. TĚŽKÁ (2/2). Budgetovka jak prase, která nemá s původním Mortyrem vůbec nic společného. Ruský vydavatel patrně koupil od polských Mirage Interactive licenci a začal vytvářet Mortyr budgetovky jak na běžícím pásu. I tak to ale bylo vcelku hratelné a na pár hodin odreagování to stačilo.
FINAL FIGHT: STREETWISE
" Dopařeno 24.8.08 ve 13:16 (PS2). 3D konverze veleslavné mlátičky mě příliš nenadchla, bylo to celé takové divné. Přesto jsem se do hry celkem zažral a dal si tu práci pokořit jí, což nebylo nic lehkého. První polovina je sice zívačka, ale pak obtížnost rapidně stoupne a závěrečná část, zejména pak dlouhá série bossů, je opravdový oříšek. Finální souboj mi dal brutálně zabrat, ale nakonec se zadařilo.
LEGO INDIANA JONES
" Dopařeno 24.8.08 v 16:22 na obt. NORMAL (2/3). Ačkoliv to není špatná hra, oproti Lego Star Wars je to slabota. Chyběl mi zejména vtip a spousty gagů alá hvězdné války. Hraní mi dost zkazil nepříjemný bug, jenž v prvním kole třetí epizody vždy způsobil pád hry do Woken. Až po dvou měsících jsem se dostal k tomu si stáhnout 100% save z netu, s nímž už fungovalo i postižené kolo a já mohl hru konečně dohrát. Neměl jsem ale už žádný požitek z hledání tajného, protože všechno již bylo vyřešeno.
Já ti nevím, ale Xbox 360 má dashboard fantastickej a ovladač se mi drží a používá asi stokrkát líp, než ten soňáckej ;)
OdpovědětVymazatre: moolkernebudu se hadat, dashboard vs crossmenu (nebo jaxe to na ps3 jmenuje) je podle me o vkusu, i kdyz mi dashboard pripada mnohem pomalejsi a min prehlednej, ale co se gamepadu tyce, tam mam jasno. nemam sice ruce jak cinan ve vyvinu, ale ani takovy lopaty abych udrzel xboxacej pad aniz by mi furt vyklouzaval levej analog zpod prstu. na druhou stranu s dual shockem se mi hraje tak skvele, ze sem si koupil jeho obdobu pro pc.
OdpovědětVymazattaxnad budeš spokojenější s konzolí. osobně bych Crysis za Metal Gear Solid nevyměnil, na GTA4 si klidně počkám, ale máš pravdu, že v poslední době je to na PC bída. změna je život a tohle je zajímavá změna ... ;-)
OdpovědětVymazatNo s tou bidou souhlasim ted, ale pockejte mesic dva a bude toho tolik, ze se z toho poserem ;)
OdpovědětVymazatTak zrovna dneska mi přijde přechod na konzole naprosto nesmyslnej. V rozmezí tří měsíců teď na PC vyjde - Fallout 3, Far Cry 2, Mirrors Edge, CoD 5, GTA4, Saints Row 2, Sacred 2.... K tomu už vyšel - Zaklínač EE, Mass Effect, Crysis + Crysis WH, Stalkeři.... prostě těch her je neskutečný kvantum a to i do budoucna.Těch exkluzivit už bude jen ubejvat.A za druhý, současný super nadupaný PC se dá pořídit za 700 dolarů naprosto v klidu. Core2Duo 8400, 4gb paměti, radeon 4850, gigabyte ds3r p45, k tomu levnej case a periferie a máš nadupanej komp jak svině (mnohem lepší než jakákoliv konzole) za směšný prachy.Takže tě nechápu : ).
OdpovědětVymazatJeště bych k těm chystanejm PC hrám připsal - Dead Space, Bully Scholarship Edition, FIFA 09, Red Alert 3, Quantum of Solace, Shellshock 2, Left 4 Dead, NFS 11, Rise of Argonauts, TR Underworld, Prince Of Persia New, Silent Hill 5..............A takhle by šlo pokračovat ještě dlouho : ).
OdpovědětVymazatA poslední spam - http://www.zive.cz...7/default.aspxTa sestava za 14K by tě v librách vyšla pod 500, přitom by sis na ní zahrál ÚPLNĚ vše na maximum v 1650*1080 (a většinu věcí i na 1920*1200). Takže žádnejch 1500 liber, kde to žiješ...
OdpovědětVymazatre: Paulmas pravdu ze na PC urcite vyjdou dobry tituly, jenze drtiva vetsina z nich uz vysla nebo vyjde i na konzole, kde je navic cela rada konzole-only her po kterejch uz dlouho bazim a na pc si je proste nezahraju. a co se tyce tech cenovejch relaci... 1500 liber sem pocital i s novym monitorem a reprakama, cistej case by vysel na min, ale ps3 za 200 liber je porad vyrazne levnejsi...
OdpovědětVymazatJaký hry jsou jen na konzole? upřímně se ptám, nevím to. Každopádně PS3 kterou mám cca půl roku jsem zatím použil jednou - na MGS4. Všechno ostatní nakonec stejně hraju na PC. Jinak teda nevím jakej monitor a repráky za 1000 liber by sis koupil, ale řekl bych, že se daj taky pořídit levnějc : ). A pořádnou HDTV televizi k tý PS3 máš?
OdpovědětVymazatten rozpocet prosimte uz neres, ten sem pocital nekdy pred rokem a pul kdyz sem ambiciozne planoval koupit velkej novej monitor, repraky ne za par supu a totalne nadupanej stroj, ne nakej kompromis. to uz je tedka jedno, od ty doby sem do kompu vrazil 90 liber za dodatecnou ramku a protoze mi odesla grafarna, jinak ani cent.k tem hram na PS3: jmenovite resistance fall of man 1 a 2, motorstorm, super stardust hd, halo3 (pokud bych sel do xboxu), resident evil5, gta4, the darkness, ratchet & clank, ninja gaiden, far cry instincts predator (starej xbox), god of war3 a dalsi, ted si vsecko nevybavim. a rada her co se lip ovlada s gamepadem (napr. assassins creed na klavesnici/mysi bylo nehratelny). nezatracuju pc, jen sem jim byl za posledni tri ctvrte roku tezce zklamanej a jelikoz skoro nehraju, nechci utracet tolik penez kdyz muzu prilezitostne hrat skvely hry na konzoli. i na ps2 mam este co hrat co na pc neni (manhunt2, medal of honor vanguard, na pc neovladatelnej scarface...)
OdpovědětVymazatUmmmm, ok. Mě to jen nedalo a musel jsem vyvrátit ty mýty o malým množství PC her a vysoký ceně PC, snad se nezlobíš : ).
OdpovědětVymazatre: Paulja sem zarytej pcckar od roku 1997 a do roku 2004 sem osum let na konzoli nesahnul (staci se podivat na muj seznam dohranejch her), me o tomhle nemusis nic povidat :) ale doba se proste zmenila a po letosku skutecne co se her tyce vidim vetsi smysl v tech konzolich.
OdpovědětVymazatmožná je to taky tím, že před vánocema se vyrojily takové kvanta her (tolik ořekávaných her v historii pohromadě snad ještě nikdy nevyšlo), že prostě už přes rok nebylo co vydávat... taky bych chtěl zkusit konzoli, jenomže to si člověk musí koupit ještě pořádnou TV (hrát na staré s ps3 je prasárna) a vzhledem k tomu, že na tv prakticky nekoukám, bych ji neměl k ničemu jinému. a to už se pak ta cena vyšplhá docela vysoko...
OdpovědětVymazatMožná bys měl mrknout na Tiscali, píší tam o Deus Ex 3:) Komp mám podobně starý co ty, Storme. A nové hry už vůbec nehraji, i když některé by mi ještě určitě šly. Stačí mi mody a staré hry. Navíc jsem přemýšlel na tím zda by mi Q1/2, HL1 a Unreal šli bez problému na nějakém dvoujádru a osmičkový GeForce. To jsou hry kterých se nedokážu vzdát, navíc některé mají modernější enginy a vypadají perfektně.
OdpovědětVymazat