pondělí 7. dubna 2008

Turok - Recenze PC verze

Tento článek původně vyšel na Hratelně.cz v dubnu 2008. Po zániku serveru jsem ho přemístil na blog.

Turok // Hodnocení 70% // Cena: 999,- // Minimální hardware: CPU 2GHz, 1GB RAM, 256MB grafika, 18GB HDD // Lokalizace: kompletní (dabing) // Platforma: PC // Vydavatel: Disney // Výrobce: Touchstone // Distributor: CD Projekt // Žánr: FPS akce

Klady: dinosauři, příběh a výprava, charismatické vedlejší postavy, ozvučení, hudba. // Zápory: slabší grafika, krom dinosaurů nic originálního. // Verdikt: Turok je čistokrevná doomovka, přinášející nějakých deset hodin dobře odsýpající zábavy, zajímavý příběh, kvalitní leč nijak převratný multiplayer, slušnou ale zdaleka ne dechberoucí grafiku a oproti Xbox verzi, trpící nedoladěným ovládáním, inu, doladěné ovládání a tím i vyváženější obtížnost.

Meziplanetární terorista. Speciální vojenská jednotka určená k jeho odchytu. Bývalý člen teroristického komanda, nyní poradce při odchytu svého bývalého šéfa. Raketa sestřelující vojenskou loď z orbity. Velmi tvrdé přistání a boj o přežití na nehostinné planetě, nápadně se podobající Zemi před stovkou milionů let. Toť základní směs příběhu, jenž po malých dávkách odkryje zápletku plnou zrady, lsti a nenávisti v nové akční střílečce Turok, která se nyní dostává i na PC. Jde o příběh vcelku propracovaný a promítne se v něm celá řada postav, které se s nepříjemným pobytem na planetě dinosaurů vyrovnávají po svém. Vše je navíc propleteno záblesky z Turokovy minulosti, díky nimž se dozvíte proč se přidal ke teroristově zločinecké bandě, proč je tak dobrý v zabíjení nožem a proč se ke svým kumpánům nakonec obrátil zády.

Skoro bezproblémové ovládání
V úvodu mi dovolte zmínit hlavní rozdíl mezi PC a Xboxovou verzí, kterou jsme nedávno recenzovali. Kolega Škrampal byl nepříjemně rozladěn rozladěným ovládáním, konkretně přílišnou citlivostí gamepadových páček, znesnadňujících zaměřování vzdálených cílů či malých, titěrných a neustále kličkujících ještěrek. Majitele PC mohu uklidnit prohlášením, že „jejich“ verze tímto neduhem netrpí, ba vykazuje spíše opačný problém - i s maximální nastavitelnou citlivostí je hlodavec poněkud necitlivý, což se dá sice přežít v singleplayeru, avšak při Hře více hráčů (český název multiplayeru, ať žije lokalizace) to není dvakrát (ani třikrát) příjemné, stejně jako nepochopitelně zúžené zorné pole, nutící hráče neustále se rozhlížet za divokého šermování myší po podložce. Trpí snad Turok odchlípením sítnice, projevujícím se výpadkem zorného pole?

Rozdíl mezi PC a konzolovým ovládáním přináší ještě jednu velkou odlišnost – stupeň náročnosti. Jelikož na počítači lze mířit naprosto v pohodě, odpadává nevyváženost některých pasáží a na střední i těžkou obtížnost se bez sebemenších problémů protlučete. Pravda, občas jsem si zanadával a čekalo mě několikeré opakování určitého úseku, ale to byla aspoň příležitost vyzkoušet jinou taktiku.

Taktika?
Rád bych řekl, že tohle slovo k Turokovi patří jako pivo k pečenému kolenu, leč bych silně přeháněl. Pravdou však zůstává, že navzdory totální linearitě si můžete v určitých momentech zvolit způsob, jakým se dostat dál. Vezmete do každé ruky brokovnici a uděláte to hlučné a krvavé? Počíháte si v trávě a nic netušící vojáky zlikvidujete jediným bodnutím? Vezmete to sniperkou hezky na dálku a budete počítat headshoty? Ostrými hroty šípů si připomenete kolíkomet z Painkilleru? Roztočíte kulomet a projdete stylem Terminator? Nebo za pomoci granátů vytvoříte krvavý vodotrysk dinosauřích údů? Je to jen a jen na vás. Rozhodně však doporučuji si pohrát se sekundárními módy kvérů, vnášejících čerstvý vánek mezi konvenční kvérů. V Turokovi si zkrátka přijdou na své jak přímočaří Rambové, tak sadističtí hračičkové či introverní řezníci důvěřující jen ostré oceli.

Vyvrhni si svého dinosaura
Právě nůž je jednou z hlavní devíz Turoka: stačí se přiblížit k nepříteli, počkat až se zvedne nůž na znamení speciální instant-killové sekvence a kliknout. V krvavé animaci bude zmetek podřezán a okolí se nic nedozví. Osobně jsem střety s vojáky řešil olovem (později i napalmem) a nůž si schovával na četné dinosaury, kteří narozdíl od lidí nedisponují střelnými zbraněmi a aby se najedli, musí přijít až k vám. Než se do malého šmejda s řadami ostrých zubů snažit trefit samopalem, je pohodlnější ho chytnout pod krkem a jedním tahem mu proříznu hrdlo. Větším pacholkům pak stačí skočit na záda a vykutat jim v hlavě díru pro třetí oko. Pravda, působí to dost divně když kolem vás přešlapuje pět ještěrů poslušně čekajících, až se dokončí vraždící sekvence a přijde řada na dalšího, ale účel světí prostředky, a to je hlavní.

Smrtelné tanečky alá Dinosaurus Hunter
Už od počátku ještěro-indiánské ságy jsme přivykli efektivním animacím postav a groteskním, až operním tancům, jenž zejména v Turok 2 způsobovaly pochybnosti o úspěchu střelby a impuls vypálit ještě jednu dávku olova. Bohužel je nutno dodat, že perfektní animace postav jsou to jediné, co je na technickém zpracování perfektního. Přestože hra běží na Unreal3 enginu, autoři nedokázali zdaleka využít jeho potenciál a tak zůstalo jen u hodně dobré, ale nijak převratné grafiky, ze které vám čelist rozhodně nespadne.

Lokalizace
Turok u nás vychází kompletně přeložen, včetně dabingu. Ačkoliv nepreferuji počeštěné verze a vždy dám přednost originálu, musím uznat, že česky mluvící Turok nedopadl špatně. O dabing se postarala řada známých hlasů, nešetřilo se sarkasmem ani typicky mariňáckými hláškami, natož peprnými nadávkami. Přestože některé hlasy moc nesedí a přílišná spisovnost jedné postavy se tluče s výrazivem dlaždiče u postavy druhé, celkový dojem je veskrze pozitivní, dobře se to poslouchá a z každého zúčastněného je cítit vlastní osobnost, dodávající příběhu trochu filmový nádech.

Ani titulky nedopadly nejhůř, ale vadí mi nutnost za každou cenu překládat úplně každé slovíčko, včetně rozšířených a běžně používaných výrazů, jejichž český ekvivalent nejenže zní divně, ale ani není jasný jeho význam, protože všichni používají anglický originál. Proč proboha nemohl zůstat multiplayer multiplayerem a musel se stát hrou více hráčů? "Héj, kámo, pojď si dát partičku hry více hráčů," "né, dík, ja si půjdu radši zahrát multiplayer."

Když je řeč o multiplayeru...
Dinosauří jatka lze konat až v šestnácti lidech a krom standardního a týmového deathmatche, standardních a útočních vlajek a jednoho týmového módu hra nabízí také kooperativní kampaň, ideální pro dva až tři lidi. Trojice kooperativních map je sice skvěle nadesignovaná, bohužel však vydrží sotva na pár hodin. Ostatní módy se odehrávají na celkem sedmi mapách a záleží jen a jen na vás, zda se v nich budete bohulibě vraždit, soupeřit o vlajky nebo plnit specifické úkoly jako obsazení nepřátelské elektrárny či zničení základny.

Extinction
Turok je klasická, čistokrevná, skoro až tuctová doomovka, jejíž silnými stránkami jsou zajímavý a velmi dobře podaný příběh, bezchybně ztvárnění dinosauři, možnost efektivně podřezávat zmetky nožem a příjemně odsýpající kampaň s vyváženou hratelností a bez hluchých míst. Kvalitu hry sráží sice dobrá, ale nijak zvlášť oslňující grafika a příliš dlouhé nahrávací časy.