středa 28. listopadu 2007

Duke Nukem Forever - nekonečný příběh

Tento článek původně vyšel na Hratelně.cz v listopadu 2007. Po zániku serveru jsem ho přemístil na blog.

Je tomu jářku deset a půl roku, co se zrodil jeden z nejbizarnějších projektů herní historie, dodnes kolující světem coby snůška dohadů, datumů vydání, výmyslů a hlavně odkladů, přičemž ve skutečnosti o něm už celá léta nevíme ani ň. Zaručeně pravé jsou jen desítky vtipů a narážek na jeho adresu. Ano, je řeč o Duke Nukem Never. Pardon, Forever. Pro zarputilé optimisty co stále doufají, ale i pro realisty co si jej chtějí připomenout, přinášíme shrnutí všech důležitých událostí spojených s tímto fenoménem, jenž si u mnoha hráčů vysloužil potupné přejmenování na Duke Nukem Nikdy a už Navždy.

První fáze
Že bude mít slavný Duke 3D pokračování jsme se oficiálně dozvěděli 28. dubna 1997. Věříme, že kdyby autoři tehdy věděli do čeho jdou, radši by dobrovolně zhlédli všechny současné i budoucí filmy od Uwe Bolla. Oni se však naplno pustili do práce. Jako pohon byl vybrán tehdy vysoce moderní Quake 2 engine a první datum vydání bylo stanoveno na léto 98. Ještě v květnu toho roku se objevil první E3 trailer a vypadal vskutku slibně, jenže stačil jeden měsíc a všechno bylo jinak. V červnu totiž 3D Realms ohlásili přechod na novější Unreal engine, a to hned z několika důvodů. Zaprvé prý byla tvorba levelů v Q2 enginu příliš zdlouhavá a zadruhé nebyl zdaleka tak user-friendly. Navzdory zpoždění tedy bylo výhodnější předělat všechny již zhotovené mapy. Unreal navíc obsahoval nebo umožňoval snadnou implementaci funkcí, s nimiž by v Q2 bylo mnohem víc práce. Šlo například o zásahové zóny, motion capturing a optimálnější renderování textur. I kdyby DNF stihl vyjít v původním termínu, zpoždění by přišlo z obchodních důvodů. Ve stáji 3D Realms totiž vykopával další kůň, vesmírná akce Prey, jejíž převedení nebylo v plánu a modernější Duke by jí na trhu oslabil. Jenže i tomuto hřebci nakonec slehnul ocas.

Druhá fáze
V roce 1999, věrni heslu „nerozhodnost a nevěra náš vzor“, přišli tvůrci s další změnou enginu, tentokrát na Unreal Tournament. Někdy tou dobou také skupina Megadeth nahrála parádní Duke Nukem theme, jenž sice potěšil metalisty, ve hře se však dosud neujal. V následujících dvou letech se na nás Duke nanejvýš zubil z vánočních karet slibujících brzké vydání, ale to bylo všechno. Spekulacím, zda byl tento titul vůbec kdy vyvíjen, učinil přítrž až E3 trailer z roku 2001, plný akce, typicky dukovských hlášek a do té doby neviděného materiálu. Málo platné, i ten upadl v zapomnění.

Třetí fáze a druhá pětiletka
Roku 2002 přišla další, v pořadí již čtvrtá změna enginu. Tvůrcům už nevoněl ani Quake ani Unreal, pročež se rozhodli pořádně protočit mozkové závity a vykouzlit vlastní pohon. Za tímto účelem byli najati noví programátoři a šaráda mohla pokračovat. George Broussard z 3D Realms se tehdy nechal slyšet, že to sice znamená vyhození téměř všeho již existujícího obsahu, ale že jeho ponechání by znamenalo dvouleté zpoždění. Jak ten se musel svému vtipu smát.

O rok později Take Two oficiálně oznámilo vydání na třetí kvartál 2003. Později přihodili ještě rok, pak ještě půl roku a nakonec se zrodila slavná hláška „when it’s done it’s done“, aneb „až to bude tak to bude“. V září 2004 Broussard vyvrátil Gamespotem vyvolanou fámu o další změně enginu (potvrdil pouze přechod na jiný fyzikální model) a od té doby se nestalo nic významného, kromě tahanic mezi vydavatelem a vývojářem. Na veřejnost se nedostal žádný nový materiál ani nové informace (s výjimkou pidiobrázku v časopise, údajně přímo ze hry). Krom aprílových žertíků bulvárem otřáslo jen pár drobností, například když v říjnu 2005 webový obchod Amazon.com zařadil Duke Nukem Forever do předprodeje, s údajným datem vydání 2. prosince. Pochopitelně šlo o kachnu sloužící k nalákání zákazníků.

Současnost
Události letošního roku napovídají, že se věci možná skutečně rozhýbaly. Letos totiž, po dlouhých šesti letech, vyšly neuvěřitelné dva (!) nové screenshoty a Broussard potvrdil jejich pravost! To přeci o něčem svědčí. Co se týče autenticity ostatních informací z „interních zdrojů“, o těch můžeme nadále jen spekulovat. Co se nemění je každoroční předvánoční domněnka, že by hra mohla vyjít příští rok. Taky by mohli natočit akční film Táta Šmoula jede na riviéru.
Nevíme ani, zda pořád platí před deseti lety nastíněný příběh, v němž zlý Dr. Proton najal ufony aby s jejich pomocí ovládl Zemi, a zda ve finální verzi budou jediné dvě známé NPC postavy – blonďatá slečna Bombshell a starý horník jménem Gus.

Údaje na okraj
Délka vývoje DNF trvá déle, než celá kariéra Beatles. Za tu dobu na světě vypuklo 19 a skončilo 5 válek, byly natočeny tři nové epizody Star Wars, došlo ke zfilmování Pána Prstenů a J.K: Rowlingová publikovala všech sedm dílů Harryho Pottera. Statisíce českých puberťáků přišly o panictví, bylo vynalezeno sedm herních konzolí (handheldy nepočítaje) a na světě bylo vypito tolik piva, že by se v něm utopila většina jeho stálých konzumentů za předpokladu, že by neuměli plavat.

Také vyšla celá řada Duke Nukem titulů, ačkoliv ani jeden z nich nenese přízvisko Forever. Na Nintendu 64 jsme mohli zapařit DN 64 a DN: Zero Hour, na Playstationu zase Time To Kill a Land of the Babes, na počítači pak DN: Manhattan Project a nespočet více či méně oficiálních přídavků pro Duke Nukem 3D. Kompletní seznam těchto titulů najdete na www.mobygames.com
V únoru 2001 byl ohlášen neobvyklý projekt DN: Endangered Species, tentýž rok byl ale zrušen. Rozšíření škály ohrožených druhů jsme si tedy v kůži cynického blonďáka neužili, škoda.

Strach z reality
Vzato kol a kolem, ještě pořád se máme na co těšit, minimálně spekulací bude pořád dost. Otázkou je, zda ještě někoho osloví a jak bude hra vypadat, až a jestli jednoho dne skutečně vyjde. Pochmurné srovnání s dlouho vyvíjenou a ne zrovna úspěšnou Daikatanou se přímo nabízí. Může nás však těšit fakt, že tyhle problémy nejspíš budou řešit naše vnoučata!

Duke Nukem Forever v letopočtech
28.4.1997 – oficiální oznámení.
Léto 1998 – první plánované vydání.
Květen 1998 – vypuštění E3 traileru.
Červen 1998 – přechod z Quake 2 na Unreal engine.
1999 – přechod na Unreal Tournament engine
2000-2001 – nic krom vánočních karet a odkladů
Léto 2001 – nový E3 trailer a poslední vizuální informace
2002 – povodně, změna fyzikálního modelu.
Zima 2003 – další datum vydání ohlášené vydavatelem.
Zima 2004 – další datum vydání ohlášené vydavatelem.
Jaro 2005 – další datum vydání ohlášené vydavatelem.
Říjen 2005 – Amazon.com mate informací o předprodeji DNF.
1. duben 2006 – Apríl.
Zima 2006 – dle info „zevnitř“ by mohla hra vyjít v roce 2007. Mluví se i o DNF2.
2007 – do médií unikají dva nové screenshoty a DNF se objevuje na tržnicích v Austrálii. Samozřejmě jde o podvrh.
Zima 2007 – hra vychází. Ne, děláme si srandu. Ale dle info zevnitř by mohla vyjít v roce 2008.
Vánoce 2008 – další odklad? Konečně vydání? Konec světa?

Žádné komentáře:

Okomentovat