sobota 5. července 2008

Lego Indiana Jones - recenze

Tento článek původně vyšel na Hratelně.cz v červenci 2008. Po zániku serveru jsem ho přesunul na blog.

Lego Indiana Jones: The Original Adventure // Hodnocení 70% // Cena: 899,- // Minimální hardware: CPU 1GHz, 256MB RAM, 128MB grafika, 4GB HDD // Lokalizace: žádná // Platforma: PC, PS2, PS3, X360, WII // Testováno: PC // Vydavatel: Lucas Arts // Výrobce: Travellers Tales // Distributor: Cenega // Žánr: akce, adventura

Klady: je to Lego; je to Indiana Jones; je to nenáročné na hardware; dá se to hrát ve dvou na jednom počítači. // Zápory: postrádá to šmrc a vtipnost Lego Star Wars; o nejnovějším dobrodružství Indiana Jones se vůbec nic nedozvíte. // Verdikt: zábavná hra kombinující prvky z trilogie o Indianu Jonesovi a kostičky Lego. Akce, puzzly, občas nějaký ten vtípek. Pořízením tohoto titulu neprohloupíte, pokud jste však hráli Lego Star Wars, budete nejspíš zklamáni.

Další titul z řady Lego je na světě, tentokrát v podání dobrodruha vystřiženého z filmů o Indiana Jonesovi. Igráček (pardon, Legáček) s kovbojským širákem a bičem jak pracovnice sadomasochistického salónu na nás vybalil své triky přesně v době, kdy tak učinil i jeho protějšek na plátnech multikin. Nejde však o běžnou nízkorozpočtovou slátaninu, jaké dnes pravidelně doprovází velkofilmy a více či méně (většinou méně) dobře je kopírují.

Jirka Lucasů, producent dvou dílů a spoluautor všech čtyř scénářů Indiana Jonese, na to šel od lesa, vlastně od Lega, a místo původně plánované hry podle filmu hrábl do bedny s kostičkami, aby oprášil geniální koncept „kostka ke kostce sedá“, jenž se tak dobře osvědčil u Hvězdných Válek, a zabil dvě mouchy jednou ranou – zařídil si propagační hru ke čtvrtému dílu Indyho a zároveň znovu otřásl oslíčkem Kostíčkem, z něhož krom kostiček padají i zlaťáky (kulaté).

Dost ale blafů a metafor, přejděme k věci. Ke kostičkám.
Předem se omlouvám, že recenzi začnu i ukončím v negativním tónu, ale jsou tu některé věci, které prostě musí ven. Na pozitiva v článku nezbude místo, ta však nejsou důležitá, poněvadž je hráči stejně objeví, recenze nerecenze, a aspoň si ušetřím práci. Je víceméně dané, že každý kdo si zahraje Lego Indiana Jones a hrál i Lego Star Wars bude tyto dva fenomény srovnávat, a tady přichází kámen úrazu. Ačkoliv je to sám o sobě kvalitní titul, svému hvězdnému předchůdci se Indy nevyrovná a pro řadu lidí bude menším (či větším) zklamáním.

Největší rozčarování mi přinesly filmové cutscény a koherence mezi filmovým a herním příběhem. Při hraní obou dílů LSW jsem vždycky věděl co se zrovna děje, o co v daném levelu kráčí a do jaké části kterého filmu daná scéna patří. A to nejsem žádný Star Wars maniak. Indiana Jones je na tom bohužel hůř. Ačkoliv nepřepokládám, že by se na planetě Zemi vyskytoval někdo, kdo nikdy neviděl ani jeden díl Indiana Jonese (kromě nemluvňat a amazonských domorodců), domnívám se, že velká množina lidí si již filmy moc nepamatuje, případně jen útržkovitě, jako já. V paměti mám sice zaryté některé scény, například honičku na člunech v Benátských kanálech, opičí polévku na slavnostní hostině v Chrámu Zkázy, divokou jízdu na tanku Mark I či moment kdy Sean Connery vlepí facku svému „synovi“, řadu souvislostí jsem však za ta léta zapomněl a těžko si je dokážu vybavit. A v tom je pudl jádra – herní filmečky dostatečně nevysvětlují o co zrovna kráčí, proč se v daném levelu nacházím či jak souvisí cutscéna s herním prostředím, a to může být frustrující.

Mnohem větším zklamáním je téměř naprostá absence vtipnosti. Při hraní Lego Star Wars jsem se ze srdce zasmál a užíval si jednu srandičku za druhou. Nikoli však v Indiana Jonesovi, kde videa pouze kopírují filmovou předlohu a humor odsouvají na druhou až třetí kolej.

Nepotěšil jste mě Marečku... ani já vás nepotěším
Jestli mě něco nepotěšilo, zmínil jsem to výše. Jestli mě něco doslova naštvalo, byla to naprostá absence jakéhokoliv materiálu o Kingdom of the Crystall Skull. V prvních Lego Star Wars jsem prožil úžasný pocit, když jsem v kůži igráčka Obi Wana a jeho učně, budoucího igráčka Darth Vadera, mohl nahlédnout do událostí Třetí Epizody, která tou dobou nebyla ani v kinech, a na film šel již částečně připraven, daleko více natěšen, a hlavně s pocitem jakéhosi spiklenectví, že já (a několik milionů dalších hráčů) vím o filmu víc než ostatní. Je opravdová škoda, že se Lego Indiana Jones omezuje na suché převyprávění desítky let staré trilogie.

Gameplay, grafika a tak
Jestli Lego Indy v něčem vyniká, pak je to hezkost. Ne grafika, ale hezkost. Již několikrát nás pánové z Travellers Tales přesvědčili, že v jejich hrách je na co se dívat, i když to s hratelností nemusí být zas tak horké (Princ Kaspián). Kostičkový Indy vypadá jedním slovem krásně, což potěší tím víc, že za to nemůžou supermoderní grafické efekty, ale prostý vkus a preciznost při volbě textur a modelů.

O něco hůř je na tom hratelnost. Opět jsme zde o stupínek až dva níž než Lego Star Wars, zejména kvůli méně povedenému systému soubojů a méně propracovanému level designu, jenž je lineárnější, nevyniká tak vyváženými hádankami (některé jsou příliš těžké, jiné zas jednoduché, a moc často se opakují). V neposlední řadě mi chybělo používání Síly, jenž ke skládání kostiček sedne víc než pouhopouhá ruční práce, ale to už bych od pana Lucase chtěl moc.

Negativum v pozitivum
Ačkoliv je tato recenze skrz naskrz kritická, neznamená to, že by Lego Indiana Jones byla špatná hra. Je to skvělá, precizně zpracovaná zábava pro děti i dospělé, při které se skvěle pobavíte jak v singlu, tak při dvojhře na jednom počítači/konzoli. Bohužel však má silnou konkurenci v podobě Lego Star Wars, které se nevyrovná a v řadě věcí je horší.