čtvrtek 4. října 2007

Teorie sběru listí a básnička o podzimu

Tímto článkem reaguji na Jakubovu teorii o studentském sběru listí, kterou tak hezky předložil na svém blogu (Pozn.: blog ani článek už bohužel neexistují). Musím mu striktně oponovat nezpochybnitelnými fakty, které si denně ověřuji ve svém zaměstnání.

Následuje citace Jakubovy listové rovnice: Jeden školák posbírá v průměru takové tři listy a předpokládejme, že se do podobné akce zapojí třeba jen 300 000 školáků. Průměrný strom má zhruba 3000 listů (například takový stoletý buk jich má cca 9000). To znamená že školáci vysbírají listí spadané zhruba ze stovky stromů. Vím že sto stromů není vzrostlý les, ale když vezmeme do úvahy že průměrný městský park má sotva pár desítek stromů, pak tímto způsobem školáci vlastně vyčistí parky v jednom menším městě.

To byly spekulace. A teď fakta.
Vezmu-li v úvahu počet stromů v Londýně, počet školáků v Londýně, počet žáky nasbíraných listů a počet žáky poházených odpadků nejenom při cestě do školy a ze školy, vychází mi, že součet žáků z průměrně velké anglické školy sebere nula listů, vyprodukuje však tolik odpadků jako jeden vzrostlý dub listů. Výsledek tedy není vyčištění menšího města, nýbrž totální zasrání většího města. Oproti tomu průměrný londýnský metař dokáže za jeden podzim zamést a napytlovat zhruba dva-tři tisíce napěchovaných pytlů listí a odpadků, což se rovná několika plně naloženým popelářským vozům.
A na závěr tohoto podzimního tématu přispěji inspirativní básničkou o čem jiném, než o tom krásně nahnědlém ročním období jménem podzim.

Podzim (napsal Michal Nedvěd podle předlohy od Járy Seiferta)
V sychravém větru
už tu všechno zase jebe.
Milenců v parku
plný kout.
Ouchyláku, řekni
ze kterého zas křoví
přichystáváš se na mě vyběhnout.
Hodný dědeček za vsí
ukazuje dětem chlupatého hada.
Had zmítaje se
stoupá výš a výš.
A táta s klackem kvačí ještě blíž!
Ty odporný dědku! Pravil.
A přes koule ho fláká.
ÁÁÁÁÁÁÁ zařval dědek
a držeje se za varlata,
k lesu chvátá.
Buď sbohem dědku!
Táta s klackem mává.

5 komentářů:

  1. To je rozdil mezi Londynem a Prahou. Tim mi vlastne neoponujes ale naopak potvrzujes mou teorii. Kdyby totiz byly podobne vytvarne aktivity beznou praxi pri rozvijeni umeleckych schopnosti zaku, pak by je nepochybne zaradily i britske skoly do ucebnich planu a tim padem bys to pri sve praci poznal. Protoze se ale na britskych skolach podobna vyuka nekona pak to vypada ze je patlani barev na listy evidentne specifikum ceskeho skolstvi a je na miste se ptat proc. Myslim ze odpoved uz jsem nasel. Viz muj clanek. :DDD

    OdpovědětVymazat
  2. myslim že bez michalova dokonalýho procítěnýho přednesu nemá pro neznalé básnička ty pravý \"koule\", ale i tak je to krásná poezie.

    OdpovědětVymazat
  3. a co muj prociteny prednes? ja si to piloval a narozdil od michala tu basen znam dodneska nazpamet.

    OdpovědětVymazat
  4. hned sa mi tvoj prednes vybavil :D.

    OdpovědětVymazat