V našem návodu najdete tipy na vyladění výkonu, detailní popis zbraní a nových nepřátel, taktiku na bossy, a v neposlední řadě komplexní resumé celého příběhu.
DĚJOVÁ ANABÁZE
V nepříliš vzdálené budoucnosti probíhá na Marsu, konkrétně na obrovské základně společnosti UAC, masivní výzkum pradávných vykopávek ještě pradávnější civilizace, která v těch nejpradávnějších časech planetu obývala. Byl to velice vyspělý národ, díky jehož vynálezům doznala společnost Union Aerospace Corporation značného technického pokroku, který nyní umožňuje, mimo jiné, výzkum teleportační technologie. V roce 2145 je projekt řízen jistým profesorem Malcomem Betrugerem, za jehož přítomnosti se rapidně zvyšuje počet záhadných úmrtí na pracovišti. Vedení UAC proto ze Země posílá inspektora Elliota Swanna a jeho bodyguarda Jacka Campbella, aby si na doktůrka posvítili. Hráč vstupuje na scénu ve chvíli, kdy na rudou planetu přistává modul s elitním mariňákem, přiděleným k ozbrojené ochrance, jenž dohlíží na civilní pracovníky. Ten elitní mariňák jste vy!
Krátce po vašem příchodu jste zaúkolováni najít ztraceného vědce, který se nejspíš zatoulal do nepoužívané části komplexu, a tropí tam kdoví co, není-li mrtev. Najdete ho vcelku bez potíží, ale jakmile k tomu dojde, základna je naprosto nečekaně vzata útokem neznámo kým, neznámo proč, neznámo odkud, neznámo jak. Než stihnete znovu popadnout dech, z hledaného vědce je zombík jako řemen, a už se po vás sápe svýma ne-již-lidskýma rukama. Pistole je ve zlomku vteřiny venku z pouzdra, pojistka odjištěna, a rychlostí poctivého střelného prachu si dělá první démonický zářez na pažbě.
To co následuje, je obrovská exhilarantní jízda zdevastovaným a do temnoty svázaným komplexem laboratoří, kanceláří, veřejných záchodků a jídelen, během které budete mít natolik stažené půlky, že byste s přehledem přeštípli desítku hřebík. Pravý důvod onoho stavu těla je však ten, že váš pud sebezáchovy se zuby nehty snaží udržet střeva uvnitř těla, tedy co nejdál od desítek krvežíznivých pekelných démonů a bývalých lidských bytostí, nyní vládnoucím komplexu. Naštěstí zůstalo jakštakš funkční radiové spojení, takže sličný seržant Kelly, váš nadřízený, může řídit vaše kroky správným směrem. Otázkou je, zda jsou tyto kroky zcela v pořádku, protože jsou v rozporu se snahou zmíněných inspektorů. Kelly po vás totiž chce, abyste přivolali vojenskou pomoc ze Země, což by ale nahrávalo Betrugerovu záměru. Na lodích přijede dostatek žrádla pro pekelné démony, a dopravní prostředky pro cestu na matičku modrou planetu.
V teleportačním výzkumném středisku Delta Labs vytvořil Betruger přímé propojení s Peklem, kam se musíte vydat a usurpovat od nechutného Guardiana artefakt Soul Cube. Po tomto krátkém intermezzu se vracíte na základnu, a odtud pak do archaických vykopávek, kde na vás již čeká, celý říčný, největší ze všech pekelníků – Cyberdémon. Zabitím obrzmetka je Betruger pohlcen Peklem, a stává se jeho nedílnou součástí. Brána se uzavírá, invaze končí.
Dva roky po těchto událostech zachytí jeden ze satelitů kroužících okolo Marsu podivný signál, a vedení UAC vysílá průzkumnou jednotku, aby jej prošetřila. V oblasti Site One je tedy obnoven provoz a výzkum jede nanovo, tentokrát pod vedením doktorky McNeillové. Co čert nechtěl, skupina vojenských inženýrů najde podivný artefakt, jehož aktivací se obnovuje spojení s peklem, a ďábelský Betruger se vrací na scénu. V prvé řadě je potřeba vyhrabat se z dávných chodeb zpět do laboratoří, a odnést předmět profesorce, aby ho mohla prozkoumat a usoudit, že se jedná o velmi silnou zbraň patřící Peklu, že všudypřítomní démoni jsou její ochránci, a že se jí snaží za každou cenu získat zpět. Tři bossové, takzvaní Hell Hunters, jsou dokonce vysláni samotným Magorem Betrugerem. Nezbývá tedy, než se vrátit do strašidelných Delta Labs, znovu projít portálem a artefakt odevzdat. Není to však tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, a démoni vás v žádném případě nevítají s otevřenou náručí, nýbrž s roztaženými čelistmi, slintajíce smradlavou kyselinu a infernální sliz. Ani sám Lucifer nečeká vesele na svém trůně, až mu předmět přinesete, aby vám za to srdečně poděkoval a pustil vás domů. Jak jistě tušíte, za vším stojí proradný vědec, a právě jeho budete muset pomocí artefaktu navždy odstranit z povrchu zemského, marťanského i pekelného...
ZBRANĚ
- Artefakt – tento bonbónek ve tvaru obřího srdce získáte hned na začátku, a bude se okolo něj točit celý příběh. Je to sice mocná zbraň Pekla, to vám ale nebrání v jejím používání. Živí se to lidskými dušemi, kterých je po okolí rozeseto potřebné množství, což není za daných okolností vůbec nic divného. Artefakt má tři funkce, které budete postupně získávat ze zabitých bossů.
První a nejdůležitější je zpomalení, takzvaný hell-time (vůbec to není pekelná verze bullet-timu...). Díky němu se na zhruba deset vteřin dění kolem vás téměř zastaví, a budete mít spoustu času nerušeně přiskočit ke zrůdě a napálit jí dávku broků do podbradku. Druhá výhoda zpomalení spočívá v tom, že při procházení toxickým šlemem a po povrchu planety vám vydrží kyslík mnohem déle.
Další funkcí je berserk, tedy zešílení. Pardon, zesílení. Oproti staré verzi je značně vylepšen: mnohonásobně se zvýší účinnost všech zbraní, a pan Doom dozná takového zrychlení, jako by měl za zadkem armádu nadržených homosexuálních medvědů.
Třetí a poslední upgrade je dočasná nesmrtelnost.
- Grabber – ačkoliv někdo tvrdí, že tato věc se objevila v některém Doom 3 modu ještě před vydáním Half-Life 2, nikdo nám nevymluví, že je to prostě okopírovaný Gravity Gun a basta.
Grabber umožňuje chytat drobnou havěť (jmenovitě lebky, pavouky, andílky...), menší předměty (sudy, balíky munice, lékárničky apod.), a zejména plasmové střely nepřátel, které je pak možno hodit zpět. Jelikož Impové ani jejich kumpáni nejsou vybaveni podobným zařízením, nezbude jim než si schytanou střelu vyžrat do posledního atomu a poslušně se rozplynout.
- Dvouhlavňovka – tady snad není potřeba rozsáhlejších komentářů. Bezbolestná, jak dvouhlavňovou brokovnici láskyplně nazýváme, je v kombinaci s artefaktem silnější než cokoli jiného, včetně BFG 9000. V bullet-timu totiž můžete bezpečně přikvačit až k nepříteli, a bez sebemenšího rizika to do něj našít z maximální blízkosti, což nikomu nedává šanci na přežití. Stejně jako její jednohlavňová sestřička má ale tu nevýhodu, že i z blbého metru a půl je účinek téměř nulový.
- Zombie (bio-suit) – zombík ve skafandru. Nijak se neliší od normálních zmetků, je stejně pomalý a slabý. Když ho zabijete, vypadne z něj láhev kyslíku, což je při procházení toxického šlemu jediná záchrana před udušením.
- Vulgar – Imp nové generace. Téměř ve všem připomíná Aliena – ve vzhledu, rychlosti, mrštnosti a délce skoků. Střílí modré plasmové koule, které se dají chytit Grabberem a hodit zpět. Mnohem lepší je ale zpomalit čas, a všechny příchozí postřílet zblízka dvojhlavňovkou. Vulgaři se totiž málokdy objevují po jednom.
- Lost Soul– původní rohatá zubatá lebka z původního Dooma je zpět! Nic proti moderní plešaté verzi, ale na rohatého miláčka prostě nemá. Nejlepší způsob jak se jich zbavit je Grabber, ale postačí i dvě rány pistolí.
- Bruiser – monstrum prazvláštního vzhledu. Na jednu stranu vypadá jako klasický býk chodící jen po zadních, na stranu druhou má na břiše televizi... Každopádně je svinsky rychlý a střílí to samé co Mancubus, akorát mnohem rychleji. Pokud nejste hazardéři, neopovrhnete pomoci artefaktu.
- Hell Hunters – tito lovci jsou celkem tři, a byli vyslání Malcomem aby od vás usurpovali artefakt. Na každého platí jiná taktika, ale nejedná se o nic složitého.
- Hell Hunter 1 – právě jste získali Grabber. Použijte ho k chytání koulí vystřelených ze dvou zařízení v rozích místnosti. Toto provizorní střelivo pak hoďte po nepříteli. Měl by vydržet asi pět zásahů, a odměnou za jeho zabití je funkce hell-time.
- Hell Hunter 2 – zpomalte čas, vezměte si rychlopalnou zbraň a sypte olovo přímo do zmetkova odkrytého srdce. Po chvíli se zakryje a bude vás nahánět po světnici. Nezoufejte, brzy ho to omrzí a opět vám otevře své srdce. Několikrát proceduru opakujte, doplňujte munici do artefaktu z povalujících se těl, a sladkou odměnou za vítězství bude berserk.
- Hell Hunter 3 – tento drobeček se nabíjí energií z okolních generátorů. Zapněte artefakt, najděte generátor se zelenou obrazovkou, otevřete ho a nasypte do odkrytého jádra pořádnou dávku plasmy (nebo olova, to je na vás). Až jádro shoří, budete mít volnou chvilku na přímý útok. Po snížení hladiny zdraví se nepřítel začne nabíjet z dalšího generátoru, takže celou proceduru opakujte, dokud se neoctne sám a bez energie. Pokud byste potřebovali doplnit duše a zdraví, skočte do podzemní šachty v levé či pravé části místnosti. Před energetickými výboji nadskakujte.
- The Maledict– konečně je tu souboj s prokletým vědátorem Betrugerem, i když už to není tak docela on... Počkejte až vyletí nad sopečný kráter, zapněte artefakt, vytaste BFG9000 a zasáhněte létající obludnost pořádnou dávkou plasmy (jak jistě víte, BFGčko můžete nabít několikasekundovým podržením spouště). Jakmile zmizí z dohledu, rychle se Grabberem zbavte lebek a proceduru opakujte. Až bude dostatečně nakydlen, Betruger se naštve a vypustí na vás sopečnou erupci. Načasujte si spuštění artefaktu tak, aby se čas zastavil hned jak zmetek vyletí nad sopku, a mějte již připravený raketomet či plasmovku, abyste mu stihli co nejvíc oďobat pokožku. Pracujte s rozmyslem, mějte na vědomí, že zde není rezervní health a jen dvě duše navíc, a dbejte tedy na to, aby každá rána, hlavně z Big Fucking Gunu, našla správný cíl. Pokud byste minuli, radši si hru loadněte a zbytečně nemarněte drahocenný čas.
Pro zvýšení výkonu je dobré uskutečnit několik úprav v systémové části hry i datadisku. Oproti původnímu Doomovi trojce je tu několik rozdílů, mimo jiné díky opatchování na verzi 1.2.
- Rozbalení archivů – skoro všechna herní data jsou obsažena ve vysoce komprimovaných archívech, což je taky důvod, proč se Doom 3 i s datadiskem vejdou na 4cd. Počítač je však rozbalováním dat zbytečně zatěžován. V praxi to vypadá tak, že když máte nastavené vyšší detaily, ačkoliv to grafika stíhá, často se hra zasekne i na několik vteřin, zejména při otevírání nových místností. Vyřešit se to dá velice snadno, a sice extrakcí všech souborů do složky, v níž se archívy nacházejí (...\Doom3\base\ a ...\Doom3\d3xp\ pro datadisk), a následným odstraněním archívů samotných. V původní instalaci rozbalte nejdřív pak000.pk4 až pak004.pk4, a až nakonec pak005.pk4 a pak006.pk4, obsahující novější soubory, kterými přepíšete ty staré. Game00.pk4 nechte na pokoji. Nakonec rozbalte pk4 v datadisku, a máte to. Je to nejefektivnější způsob, jak zvýšit výkon, aniž byste se ochuzovali o detaily. Ačkoliv někdo tvrdí, že mu to vůbec nepomohlo, rozdíl je setsakramentsky znát, za to vám ručíme! Nejpohodlnější na rozbalení je Total Commander.
Varování nakonec: rozbalení archivů bohužel znemožňuje online hraní, protože servery prověřují integritu dat a když nejsou paky, nejsou fragy, neboli máte po ptákách. - Vyčištění operační paměti – nejen Wokna, ale i různé další programy okupují RAMku a ubírají prostor hrám. Proto před spuštěním Dooma vypněte všechny zbytečnosti, které při hraní nepotřebujete. Například takové ICQ by vás stejně jen rušilo, a zakvokání nového vzkazu pří plížení se tmou by mohlo přivodit srdeční zástavu. Dělejte to však s rozmyslem a v žádném případě nevypínejte antiviry a firewally (pokud nepoužíváte takovou srajdu jako Norton Antivirus, který extrémně a naprosto zbytečně zatěžuje systém).
- Vypnutí loga id Soft – Aby vás při spouštění nezdržovalo pěkné, leč okoukané logo výrobce, upravte zástupce tímto způsobem: "C:\Parby\Doom 3\Doom3.exe" +disconnect +set fs_game d3xp.
- Editace konfiguračního souboru – v souboru Doomconfig.cfg jsou obsažena veškerá nastavení, která si zde můžete libovolně upravovat. Hra ale při každém spuštění tento soubor přepíše, proto je dobré ho zkopírovat, přejmenovat na Autoexec.cfg, a zde pak dělat úpravy, které zůstanou platné pořád. Nyní uvedeme několik základních prvků, které mají vliv jak na kvalitu hry, tak na výkon. Doom 3 sám detekuje váš hardware, a podle toho vytváří defaultní nastavení, v němž často vypíná velice důležité funkce, bez nichž to prostě není ono.
Asi nemusíme vysvětlovat, že hodnota "0" znamená vypnuto a "1" zase zapnuto.
seta g_projectileLights "1" světla při střelbě
seta g_muzzleFlash "1" záblesky z hlavně
seta g_bloodEffects "1" krev
seta g_showBrass "1" ukáže vystřílené nábojnice
seta g_decals "1" díry po kulkách
seta g_showPlayerShadow "1" stín herní postavy
seta com_FixedTic "-1" vypne omezení 60fps
seta com_showFPS "1" zobrazí počet fps v reálném čase
- Upravit můžete i stínování.
seta r_useOptimizedShadows "1"
seta r_useTurboShadow "1"
- Následující tři řádky slouží k nastavení cache, která zamezuje lagování při dohrávání textur z disku. Velikost cacheMegs záleží na vaší paměti. Já jsem při 1GB RAM nastavil 256, a bylo to super. CacheMinK se vypočítává takto: cacheMegs : 8 x 1024, v tomto případě tedy 128:8x1024 = 16384.
set image_useCache "1"
set image_cacheMegs "128"
set image_cacheMinK "16384"
- Nevím proč je to tak řešeno, ale vykresluje se i odvrácená strana polygonů, kterou nevidíte a zbytečně to zatěžuje systém. Funkci vypnete takto:
seta cm_backFaceCull "1"
Doufáme, že se vám návod líbil a pomohl v nouzi.
- Nastavení je mnohem víc, jejich detailní popis v angličtině najdete na... sorry dead link.
doom doompěkný článek.. moc díky =)
OdpovědětVymazatDoom 3 je prostě super hra.
OdpovědětVymazat