úterý 15. ledna 2008

Nekupujte si Radeon HD 2600 AGP!!!

Dnešek byl jedním z těch nenáviděných dnů, které kvůli technickým problémům s počítačem totálně promrhám marnými pokusy onen problém vyřešit.
Před časem mi odešla grafická karta GeForce 6800GT (jak jsem později zjistil na fórech, tyhle karty odcházejí docela často). Jelikož jí mám dva roky a byla těsně po záruce, začal jsem se ohlížet po levné alternativě do AGP slotu, abych do starého kompu neinvestoval zbytečně moc peněz, jelikož ho chci stejně brzy prodat. Nejdřív mi kdosi slíbil GeForce 7600GT, jenže pak mi jí před nosem prodal a já se nakonec rozhodl pro ATI Radeon HD 2600PRO 512MB AGP. Sice jsem měl nepříjemný pocit z představy, že budu opět vlastnit kartu od firmy ATI, tak proslulou problémy ve hrách, ale své pochybnosti jsem nakonec zatlačil do zákoutí mysli s tím, že přece nemůžu mít dva Radeony a oba problémové (před časem mi blbnul R9800pro), navíc tyhle karty má spousta lidí, (včetně Michala, jehož Radeon X1950 AGP funguje bezchybně) a nikdo si nestěžuje (zejména jistý redaktor magazínu o hardware si nové Atiny pochvaluje).

Jaká to naivita! Jak bláhový to byl nápad koupit si tuhle kartu! Jak já se za to teď proklínám! Jak já proklínám výrobce Radeonů a ty šmejdy co prodává!
V neděli jsem dorazil zpátky do Londýna a první co jsem vybalil byla právě nová grafárna. Vyhodil jsem dočasnou GeForce4 MX, dychtivě namontoval svou novou Radeonku a jal se instalovat ovladače. Nešlo to. Po chvilce marného snažení o instalaci Catalystů 7.12 jsem sáhl po přibaleném CD se starší verzí přímo od Sapphire a konečně kartu zprovoznil. Hned na zkoušku jsem si pustil Jericho a vesele ho dopařil na plné detaily, o čemž se mi s GF6800 ani nesnilo. Štvaly mě sice drobné chyby v grafice jako hranatý kouř, pestrobarevné hranaté obrazce místo zášlehů z hlavní samopalů, fialové kapky deště, ale to všechno považuji u Radeonů za normální a byl jsem s tím smířen.
Jenže tím problémy zdaleka neskončily. Brzy jsem zjistil že nejde spustit žádná jiná hra kromě Jericha (ani starodávné kousky jako Quake3 či Counter-Strike) a v naivní představě, že v systému zůstalo něco z nVidiáckých driverů a že se to hádá s Catalysty, jsem se odhodlal po několika letech přeinstalovat Wokna. Sice teď musím opět ladit a vychytávat tak dlouho laděný a vychytávaný operační systém, jenž už byl s mým kompem tak dokonale srostlý, že si nemám šanci vzpomenout jak jsem těch či oněch vychytávek docílil, nicméně k funkčnosti nové grafárny jsem se nedostal ani o krok blíž.

Začal jsem tedy pátrat v diskuních fórech zda měl někdo podobný problém, a z mých zjištění mi málem zešedivěly i chlupy na dlaních. Podle všeho má s AGP verzemi Radeonů HD (hlavně 2600) problém ÚPLNĚ KAŽDÝ kdo si tuto kartu koupil. Ačkoliv jsem ve fóru na pctuning.cz našel celou řadu zaručených řešení, ani jedno nepomohlo. Žádné oficiální ovladače tuto kartu neznají a aby šly nainstalovat, musí se nejdřív hacknout, nicméně ani to problém neřeší. Některé verze Catalystů neumožňí zapnutí režimu Direct3D, takže vám Wokna naběhnou v 640*480 a ve čtyřech barvách, zatímco jiné znemožní AGP akceleraci, takže nespustíte prakticky žádnou hru, nebo vám ihned po naběhnutí Windowsů resetují komp.

Jinými slovy, celý dnešní den jsem doslova promrhal marnými pokusy zprovoznit pořádně počítač, nedocílil ničeho krom výše jmenovaných poznatků, zbytečně si přeinstaloval dlouho pěstované a dobře uleželé Windowsy, za celý den jsem neudělal nic opravdu užitečného (ani nic neužitečného co by mě aspoň pobavilo) a jsem totálně bezradný. Zítra se budu hrabat v Michalově kompu abych zjistil, jestli grafárna blbne i tam, a v případě že budu muset produkt reklamovat, čeká mě otázka jak ho z Londýna bezpečně a levně dopravit do Prahy, kde byl zakoupen, a koho pověřit vyřízením takovéto záležitosti. Teď jdu ten stupidní krám vymontovat a dát zpátky tu prehistorickou, ale funkční Geforce4 MX, abych si mohl zahrát aspoň Counter-Strike!

Následující výlev se jistě setká s kritikou ze strany spokojených uživatelů karet Ati a vysvětlováním, že kvůli jedné zmršené řadě nemůžu házet celou firmu do jednoho pytle, ale já si prostě potřebuju ulevit. UŽ NIKDY RADEON! JE TO ZASRANEJ ŠUNT A MĚLI BY HO ZAKÁZAT! VĚČNÝ ŽIVOT NVIDII!!!

5 komentářů:

  1. Co se tyka toho problemu se ztrastou ulezelych Woken, jedna rada nad zlato: Ghostovat, Ghostovat, Ghostovat ;)

    OdpovědětVymazat
  2. vyreseno!!!konecne jsem na to prisel! a uz parim!!! hura!

    OdpovědětVymazat
  3. Aha, ono to je v newsce vejs, tak nic :))

    OdpovědětVymazat
  4. no ja mam HD 2600 a jsem spokojen, zatim zadne komplikace mi nenastali a doufam ze ani nenastanou

    OdpovědětVymazat